Hopp til innhold

Etter 43 storaksjoner mot konkurrentene har bilverkstedet økt omsetningen med 30 millioner

MØLLENDAL (NRK): Mange aksjoner mot useriøse bilverksteder har sendt kunder til dem som driver lovlig, mener bilverkstedseier i Bergen.

Bjørn Standal

REPARERT: Bjørn Standal har merket at myndighetenes aksjoner mot useriøse konkurrenter har gitt ham mer arbeid.

Foto: CHRISTIAN LURA / NRK

Bjørn Standal viser oss rundt i verkstedet til Fixbil i Møllendalsveien, der fem-seks biler er inne til nødvendig pleie. Standal har vært i denne bransjen hele sitt voksne liv og eier nå 13 bilverksteder i og rundt Bergen.

– Jeg har sett det meste, sier Standal.

Useriøse verksteder har det alltid vært i denne bransjen. I perioder er det mange av dem. Men de siste årene har A-krimgruppen og Statens vegvesen stanset mange virksomheter.

Standal mener det har endret kundegrunnlaget hans.

Ulovleg sveis for å fikse ramme på bil

ULOVLIG SVEIS: Dette verkstedet ble kontrollert under en aksjon høsten 2016. Da kom kontrollørene over en bil som hadde fått sveiset på en stang fra et klesstativ for å reparere rammen.

Foto: Statens vegvesen

Tjener 30 mill. mer

– Siden 2017 til i dag har vi økt omsetningen med 30 millioner kroner, og er nå oppe i 100 millioner kroner. Og vi har ikke gjort endringer i markedsføringsbudsjettene, sier Standal.

Han tror økningen skyldes aksjonene mot useriøse konkurrenter.

I samme periode, 2017-2019, har A-krimsenteret i Bergen aksjonert 43 ganger mot bilverksteder, bilpleie- og dekkskiftfirma.

Når det blir uro i den mer lyssky verkstedsbransjen, blir også kundene urolige og velger lovlige verksteder, tror Standal.

Ekeland

FORNØYD: Men Julie Ekeland i A-krimsenteret i Bergen vil ikke friskmelde bransjen.

Foto: THERESE GRIMSTAD PISANI / NRK

Omfattende kriminalitet

– Det er gledelige nyheter at de som driver ordentlig, merker en effekt. Det kan tyde på at vi har klart å sette de riktige aktørene ut av spill, sier Julie Ekeland, avsnittsleder ved A-krimsenteret i Bergen.

Noen av de useriøse verkstedene er åsted for svart arbeid, menneskehandel, skatteunndragelse – og slett mekanisk arbeid.

– Jeg skjønner ikke at folk tør gå på et useriøst verksted i dag. Når jeg ser hva vi får inn igjen her, er det skremmende, sier Standal.

Hver måned får verkstedene hans inn biler med feil som skulle ha vært reparert ved det forrige verkstedet.

– Kunden har betalt full pris, men verkstedet har gjerne bare fikset tre av åtte mangler, forteller Standal.

Bilverksted

SJEKK: Mekanikeren har funnet en feil på bilen. Bjørn Standal inspiserer.

Foto: CHRISTIAN LURA / NRK

Friskmelder ikke bransjen

A-krimsentrene i hele Norge har bilverkstedene høyt på sin prioriteringsliste. Men mye gjenstår, sier Morten Harsem, administrerende direktør i Snap Drive-kjeden.

– Det kan nok stemme at aksjoner har hatt en effekt. Tar man de useriøse, blir det mer penger på de andre, det er jo logisk. Men det viktige budskapet er at det fortsatt er altfor mange useriøse aktører der ute, sier Harsem.

Standal er enig.

– Det er et stort problem. De som jobber for meg, får fort høre om verksteder der det jobbes svart. Da tipser vi krimenheten, sier han.

Julie Ekeland i A-krim vil heller ikke friskmelde bransjen.

– Men det at vi er ute, er synlige og foretar kontroller, fører også til at vi avdekker arbeidslivskriminalitet, sier hun.