Årsaken er at det i dag er for mange båter i forhold til fangstgrunnlaget. Dette har ført til en vanskelig økonomi for mange som har investert i nye, større kystfiskefartøy.
Yngre fiskere
Fiskeriministeren mener at en satsing på større, moderne kystfiskefartøy kan gi sikrere arbeidsplasser som også er mer attraktive for yngre fiskere. De siste årene har alderen på både fiskebåter og fiskere i kystflåten økt.
Men fiskeriministeren vil ikke endre fordelingen av kvoten mellom kyst- og havfiskeflåten. Han vil heller ikke tvangsflytte kvoter fra mindre til større kystfiskefartøy. Gjennom frivillig avvikling regner han med å ha tatt 300 fartøy ut av fisket i løpet av fem år.
Frivillighet
I stortingsmeldingen som ble presentert fredag, legger Ludvigsen opp til en frivillig ordning, der kvoter fra fartøyer som går ut av fisket overføres til dem som blir igjen.
? Jeg har ingen mål om å fjerne de minste kystfiskebåtene helt, sier Ludvigsen.
Kondemneringstilskudd
Fiskeriministeren vil gi kondemneringstilskudd til kystfartøy under 15 meter. Han legger opp til at 80 prosent av kvoten fra et fartøy kan overføres til en eller flere andre båter. De siste 20 prosentene av kvoten fordeles blant alle de gjenværende fartøyene i denne fartøygruppen.