Hopp til innhold

Partiet ble værfast – nå går de inn for ny E6-trasé

Den nye foreslåtte veien vil korte ned avstanden mellom Alta og Lakselv med over 100 kilometer.

Ny e6-forslag

Det nye forslaget skaper ingen konflikt med reindriften, mener Finnmark Venstre.

Under årsmøtet til Venstre i Finnmark i helga ble det lagt fram et forslag om å opprette en ny E6-trasé mellom Alta og Lakselv.

– Ved å legge hele eller deler av veien i tunnel, blir det ingen konflikt med reindriften. De vil ikke bli skadelidende. Det er en gammel kongstanke som nå bør bli realitet, sier leder for fylkespartiet, Leif Wasskog i en pressemelding.

Forslaget ble først lagt fram av Porsanger V. Dette partiet møtte også på en utfordring på vei hjem fra årsmøtet – som kanskje satte det aktuelle forslaget enda mer i perspektiv.

Leif Wasskog

Venstres leder i Finnmark, Leif Wasskog, tar opp igjen ideen om en ny E6-trasé i Finnmark.

Foto: VENSTRE

– Ironisk nok ble delegatene værfast i Alta på returen, sier Wasskog.

De nåværende veiene fra Alta til Porsanger er enten E6 forbi Skaidi (196 km), eller riksvei 92/93 via Lahpoluoppal (242 km). Den nye traseen ville blitt på 72 km.

Større samarbeid

Partiet foreslår at veien legges med utgangspunkt fra Skoganvarre.

Den nye veien vil bidra til større fleksibilitet for reisende både fra midten av fylket og Øst- og Vest-Finnmark, mener lederen.

– I dag er ofte veien mellom Porsanger og Alta stengt over fjellovergangene på grunn av været. Dette vil kunne bedre infrastrukturen, og bidra til større samarbeid mellom kommunene, tror han.

I pressemeldingen drar Wasskog også fram reisetid for pasienter som noe som taler til den nye veiens fordel.

– Pasienter fra Porsanger, Karasjok og kommunene rundt som skal til Alta for behandling vil få kortere reisetid.

Bedre samfunnsøkonomi

Forslaget om en vei mellom de to byene kom på bordet allerede på 80-tallet. Blant andre har også Frp-politiker Claus Jørstad i Alta lansert en idé om en vei mellom Alta og Lakselv.

Til iFinnmark i 2014 argumenterte Jørstad da med at en slik veiforbindelse vil effektivisere, bidra til bedre samfunnsøkonomi og bedre regulariteten på vei. En samtidig nedleggelse av flyplassen i Alta og satsing på Lakselv lufthavn Banak vil føre til bedre regularitet også med fly, samtidig som rutetilbudet kan bedres, mente han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark