NRK Meny
Normal

Norsk tankskip i drift får russisk hjelp

En norsk tanker meldte onsdag at de var i drift og trengte hjelp i Barentshavet. Den russiske slepebåten Purga når fram til tankeren torsdag ettermiddag for å bistå skipet.

Tankskipet Norvarg på havet med is foran baugen

Skipet Norvarg fikk trøbbel 200 nautiske mil fra kysten av Murmansk ut i Barentshavet. Bildet er tatt av selskapet ved en annen anledning.

Foto: Marine Supply

Taubåten Purga er på vei for å bistå det norske tankskipet Norvarg i Barentshavet, rundt 200 nautiske mil fra kysten ved Murmansk, ifølge BarentsObserver.

Norvarg var på bunkersoppdrag på russisk side, og på vei hjemover igjen da de oppdaget problemer med propellen.

Det viste seg at de hadde fått tau i propellen. De meldte fra videre om at skipet dermed var i drift ute i Barentshavet.

– Vi er i kontakt med skipet, og situasjonen er under kontroll, sa Anatoly Leontjev hos de russiske fiskerimyndighetene onsdag, ifølge nettstedet.

Alt greit om bord

Det er standard prosedyre å stoppe propellen til de får den inspisert.

– Ifølge mannskapet på sju om bord på Norvarg er alt greit hos dem, sier daglig leder Erik Mathisen i rederiet Marine Supply AS som eier båten.

Mannskapet på sju består av seks russiske statsborgere og en nordmann.

Norvarg tankskip på havet
Foto: Marine Supply

Kommer med dykkere

Den russiske taubåten Purga gikk ut fra havn i Murmansk klokka 17 onsdag, og er beregnet å være framme der Norvarg ligger i Barentshavet, rundt klokka 14.30 torsdag.

– Slepebåten har også dykkere ombord, så de kan sende dykkere ned for å fjerne tauet rundt propellen, dersom det er vær og forhold til å gjøre det, sier Mathisen.

Selskapet vil vurdere situasjonen når dykkerne og hjelpebåten er på stedet.

Går til Kirkenes

– I morgenrapporten vi fikk torsdag var det ikke dårlig vær i området, med en vind på rundt seks sekundmeter, og det er ikke ille, sier han.

Om de får tauet bort fra propellen kan Norvarg gå inn til land for egen maskin. Selskapet understreker at det hele er udramatisk og under kontroll.

– Båten går videre inn til Kirkenes uansett, enten den slepes eller går for egen motor, sier Mathisen.