Den svenske og norske regjeringen signerer denne uken en avtale som gir svensker med svensk førerkort mulighet til å kjøre skuter også i Norge.
Dette kan så mye som firedoble antall snøskutere her til lands, noe som får Naturvernforbundet til å grøsse.
– Det er fint å samarbeide, men om dette fører til økt skutermengde i våre naturområder så er Naturvernforbundet imot det, sier Annie Henriksen som er leder i Naturvernforbundet i Vest-Finnmark.
– Dette er tatt litt ut av perspektiv, sier derimot Tom Roger Larsen som er leder i Hammerfest og Kvalsund Snøscooterforening.
Vil redusere motorferdsel
Naturvernforbundet har i lang tid jobbet mot økt bruk av motoriserte kjøretøy i naturen, spesielt da en ny lov ble presentert i fjor som sier at det nå er mulig å åpne snøskuterløyper i hele landet.
Ifølge Nationen, som skrev om saken først, var det ved årsskiftet registrert 82 123 snøskutere i Norge.
Når den nye avtalen mellom Norge og Sverige signeres, vil antallet skutere som kan kjøre i den norske fjellheimen firedobles.
– Vi jobber jo for å være på parti med naturen, og dette opplegget til samferdselsministeren og denne avtalen er jo å være på kollisjonskurs med naturen.
– Dette er særlig viktig i den tiden vi er i, med klimakrise, milde vintere og lite snø. Dette gjør at det er en økt belastning på naturen allerede, sier Henriksen i Naturvernforbundet.
– Dette er overdrevet
I samme by som lederen i Naturvernforbundet, sitter lederen i Hammerfest og Kvalsund Snøscooterforening.
Han tror den nye avtalen ikke vil få så mye å si for verken natur eller folk i Finnmark.
– Dette blir å ta det helt ut av perspektiv. Den trafikken som vil komme over grensa vil nok i starten være noen få kjørere, men etter hvert kan jo dette være veldig bra for turismen i de fleste kommunene, sier Tom Roger Larsen.
Den nye ordningen fører til at 24 norske kommuner, pluss hele Finnmark, kan få svenske scooterekvipasjer i sine fjell.
Larsen tror derimot det er for store avstander i nord til at trafikken vil kunne øke betraktelig, og at kjøringa vil skje i de regulerte løypene i fylket.
– Så får være opp til myndighetene å påse at den kjøringa som gjøres er innenfor våre egne lover her i landet.