Hopp til innhold

Mener skoleresultatene er alvorlig for Finnmark

Men stortingsrepresentant Helga Pedersen mener kunnskapsministerens tiltak for å redde skolene i Finnmark vitner om skippertak.

Helga Pedersen

Stortingsrepresentant for Finnmark, og kommunalpolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen, mener man må arbeide langsiktig med skolene i nord.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Det er resultater som er alvorlig for Finnmark og for hele landsdelen. Det påvirker valgmuligheter man har for resten av livet, sier kommunalpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, og stortingspolitiker fra Finnmark, Helga Pedersen.

I forrige uke kom den nedslående rapporten som viser at de videregående skolene i Nord-Norge scorer dårligst på kvalitet.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sa i helgen at han er bekymret for skolene i nord, spesielt siden Nord-Norge er den regionen det forventes mest vekst i framover.

Statsråden er villig til å sette inn eksperthjelp og vurdere andre tiltak til skolene.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har kommet med noen tiltak for å skolene i Nord-Norge.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Styrer i Finnmark

Pedersen mener det ikke er enkle svar på hvorfor Finnmark kommer dårligst ut. Hun trekker fram lavt utdanningsnivå, fornorskning og geografi som faktorer.

– Skolene i Finnmark må være enda bedre enn landsgjennomsnittet for å utjevne de sosiale og geografiske forskjellene. Det er viktig at skolene jobber langsiktig, sammen med lokalpolitikere og stortingspolitikere, sier hun.

– Finnmark har vært Ap-styrt i mange år og utviklingen har vært kjent. Dette ligger vel på deres bord?

– Resultatene som kom i forrige uke er ikke noe nytt. Vi har visst om det store frafallet. Men det går allerede riktig vei. Vi har alle et ansvar, uansett parti og uansett hvilke politiker du er, for å bidra til at man får bedre resultat og elevene kommer seg gjennom skolen, svarer hun.

Alta Videregående skole

Yvonne Martinsen og Marita Turunen går bilskade, lakk og karosseri-linjen på Alta videregående skole, som har fått en av bånn-karakterene i den nye skoleundersøkelsen.

Foto: Stian Strøm / NRK

Liker ikke skippertak

Pedersen mener det er positivt at kunnskapsministeren nå vurderer ekstra tiltak.

– Men jeg skulle ønske han var mer offensiv. Fylkeskommunene har fått kutt under denne regjeringen og kommunene har fått nedgang i frie inntekter. Skal man ha kvalitet i skolene må man sørge for ekspertise hver dag. Man må jobbe systematisk, og ikke drive skippertak når det kommer en ny rapport på bordet.

– Men det kunne vel Ap har gjort i lang tid, ettersom dere har styrt både i Finnmark og i regjering?

– Nå øker gjennomføringene i skolene i Finnmark, det må vi ha med oss. Fylkestinget har jobbet mye med kvalitet og innhold i skolene de siste årene. Her må lokalpolitikerne følge opp sine skoler og stortingspolitikerne må bidra med ressurser.

– Hvis du var kunnskapsminister i morgen, hva ville du gjort for skolene i Finnmark?

– En kunnskapsminister kan ikke løse dette på én dag, men jeg ville satt inn ressurser på et tidligere tidspunkt i skoleløpet, styrket skolehelsetjenesten for de elevene som sliter, og gitt moderne utstyr til yrkesfagelevene.

– Og hva skal du gjøre med dette nå?

– Regjeringen skal legge fram sitt økonomiske opplegg for kommunene i mai. Her må vi som stortingspolitikere sørge for at fylkeskommunene og kommunene får økonomisk armslag til å ansette lærere og få de ressursene man trenger for å høyne kvaliteten i skolen, svarer Pedersen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark