Måtte fyre bål under sykkelritt for å holde varmen

To av verdens beste terrengsyklister fikk et hardt møte med kulda på Finnmarksvidda under Offroad Finnmark.

Team KMC fra Nederland består av Ramses Bekkenk og Bram Rood

Team KMC fra Nederland består av Ramses Bekkenk og Bram Rood. De sykler i eliteklassen i 700-kilometerklassen i Offroad Finnmark.

Foto: Marit Leinan Abrahamsen / Offroad Finnmark

Årets utgave av Offroad Finnmark har bydd på temperaturer ned mot null grader og iskald nordlig vind fra Barentshavet.

Det har gjort at flere av syklistene i det tøffe sykkelrittet har fått kjenne kulda på kroppen.

Blant annet gjelder det de nederlanske syklistene Ramses Bekkenk og Bram Rood, som er blant verdens beste terrengsyklister.

– De måtte fyre opp bål for å få tilbake varmen, forteller rittleder Jørund Greibrokk.

Mistet ledelse etter bålfyring

De var storfavoritter til å vinne og har ligget langt foran konkurrentene fra start. Men at de måtte stoppe for å fyre bål, gjorde at de mistet ledelsen i årets ritt.

Greibrokk sier det likevel har vært nødvendig for syklistene å ta denne stoppen.

– Det er kanskje det som har reddet livet deres når de er så frosne, sier Greibrokk om det nederlandske laget, KMC.

– De var bare omtrent en time fra sjekkpunktet, og de stopper ikke unødvendig.

Rittleder Jørund Greibrokk

Offroad Finnmarks rittleder, Jørund Greibrokk, er klar på at det er en grunn til at de har et obligatorisk utstyrskrav, med blant annet fyrstikker, under terrengsykkelrittet.

Foto: Erlend Hykkerud / NRK

Utmattende ritt

Sykkellaget fra Nederland har vært med på alle de tøffeste sykkelritt i verden, men sier likevel at Offroad Finnmark er det tøffeste.

– Jeg syklet The Munga i november. De sier at det er verdens tøffeste ritt. Det er kanskje det mentalt, men fysisk er dette det tøffeste jeg noensinne har gjort. Jeg vet ikke om noe ritt som er så teknisk og utmattende som dette, har Bekkenk sagt tidligere i rittet til NRK.

Men hvordan holder dere motivasjonen oppe når det blir tungt?

– Bare se på landskapet – det er nydelig der ute. Det er virkelig det beste ved rittet. Så vakkert overalt.

Ramses Bekkenk og Bram Rood

Det nederlandske sykkelteamet vant da Offroad Finnmark for to år siden, men har i år mistet ledelsen etter en stopp for å få i seg varmen igjen.

Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg / NRK

Kulda tærer på kreftene

Men selv om rittet byr på nydelige naturopplevelser, kan det altså komme i skyggen for de harde forholdene.

Rittleder Greibrokk opplyser at mange syklister lurer på hvorfor fyrstikker er obligatorisk i terrengsykkelrittet. Flere av rytterne har nå fått erfare hvorfor det står på utstyrslista.

Det er ikke bare det de nederlandske syklistene som har fått merke at det er kaldt om sommeren i Finnmark.

Vinneren av soloklassen i Offroad Finnmark 700 kilometer, Martin Støvern, sa også etter målgangen at kombinasjon mellom lite næring og kulde er tøff.

– De siste milene har vært tøffe. Kreftene tok slutt og jeg orket ikke spise så mye. Da ble det tungt, sa han etter målgangen.

Det har vært kjølig og til dels sterk vind under hele rittet.

– Vinden har egentlig vært det verste å takle, la Støvern til.

Martin Støvern fra Buskerud

Martin Støvern fra Buskerud vant soloklassen i Offroad Finnmark 700. Han merket at det var kaldt til tider over vidda.

Foto: Jon Vidar Bull / Offroad Finnmark

Må ha med seg obligatorisk utstyr

Rittlederen påpeker at det er viktig at deltakerne har med seg det obligatoriske utstyret når de starter ut på vidda.

Det er ATV-er ute i traseen, men ting kan fort skje når man er ute i terrenget. Derfor har de en obligatorisk utstyrsliste, med ting som kan redde livet til deltakerne ute i naturen.

– Vi har obligatorisk utstyr, og det må man ha med seg, sier Greibrokk.

Han legger likevel til at i løpet av årets ritt har de ikke måttet hente syklister ut på grunn av at de er nedkjølt.

– Forholdene har vært verre tidligere, og da har vi hatt mange utrykninger.

Det er krav om at deltakerne skal ha myggolje/myggnett, regnklær, fyrstikker, nok mat og drikke, førstehjelpsutstyr, mobiltelefon med fullt batteri, GPS med kart over løypa, og kart og kompass.

Team KMC fra Nederland består av Ramses Bekkenk og Bram Rood

Ramses Bekkenk og Bram Rood har fått merke hvor kaldt det kan være på Finnmarksvidda, selv om man fortsatt er inne i en sommermåned.

Foto: Kjetil Erntsen / Offroad Finnmark