I en rapport som ble lagt fram denne uken, kom det fram at dårligst er skolene i de tre nordligste fylkene – og helt nederst ligger Finnmark.
– Det som bekymrer meg mest er at dette gjelder hele Nord-Norge. Vi vet at potensialet og veksten de neste 10 årene ligger i nord. Da trenger vi kunnskap, god skole, forskning, innovasjon og nye arbeidsplasser. Det er helt avgjørende. Jeg er veldig bekymret over dette, sier han.
Vil hjelpe
I rapporten viste det seg at videregående skoler i Oslo og Akershus går til topps.
Rapporten som er bestilt av Kunnskapsdepartementet tar utgangspunkt i sju målbare indikatorer, der felles for alle er å måle hvordan de ulike skolene klarer å bidra til hver enkelt elevs utvikling.
Det er forskjeller mellom skolene når det gjelder elevenes deltakelse, studieprogresjon og karakterer – etter at det i rapporten er tatt høyde for ulikheter i elevenes bakgrunn.
– Hva gjør regjeringen med dette?
– En av de tingene vi vurderer er å sette mer av de statlige midlene og hjelpeapparatet inn mot de kommunene og fylkene som har størst problemer, sier kunnskapsministeren.
– Helt konkret, hva betyr det?
– Vi jobber med dette nå. Vi ser det er store forskjeller mellom skolene i landet, og mellom kommuner og fylker. Men det kan bety at kommunene eller fylkene som har svake skoleresultater over tid kan få tilbud om eksperthjelp og tilbud om midler til å drive skoleutvikling, slik at en får løftet resultatene for elevene.
– Økt økonomisk støtte?
– Det kan bety det, men vi er ikke ferdig med dette ennå, svarer Røe Isaksen.
Han sier dette kommer i en stortingsmelding som kommer til å bli presentert i starten av 2017.
- Les også:
Mindre statlig støtte
Tidligere denne uka mente skolesjef i Finnmark Johnny Ingebrigtsen, at fylkeskommunen får mindre penger til å drive skole, og at det var en av tingene som bekymret ham.
Røe Isaksen mener at det ikke nødvendigvis er pengene det står på.
– Selv om man får mindre i inntekt, så er det ikke noen automatikk i at de som bruker mest penger får best resultat. Det handler om hvordan man bruker pengene og hvor systematisk man klarer å jobbe med dette.
Han berømmer samtidig Finnmark på ett punkt.
– Finnmark har hatt den største økningen i antall lærlingplasser. Der er man på riktig vei. Det betyr at flere gjennomfører og at Finnmark kommer til å komme bedre ut i framtiden, sier kunnskapsministeren.
- Les også: