Lørdag ettermiddag styrtet et helikopter med seks personer ombord i fjelletområdet skoddevarre. Alle omkom.
Ifølge Nordlys var det aktuelle helikopteret en oppgradert versjon av Airbus AS-350B. Det var ett av to som selskapet Helitrans i juni fikk overlevert fra Østnes Helicopters, som representerer Airbus i Norge.
I 2011 omkom fem personer da en AS-350 styrtet i Hardanger. Det ble ikke avdekket tekniske feil, men Havarikommisjonen slo fast at ulykkesårsaken kan ha vært brå manøvrering.
I 2009 døde en flyger i en ulykke med samme type helikopter i Rostadalen i Målselv. Havarikommisjonen mener ulykken sannsynligvis skjedde fordi halerotorbeskytteren og nedre del av halefinnen satte seg fast i snøen. Passasjeren ble lettere skadd.
Helikoptertypen er den mest brukte på innlandsvirksomhet i Norge, ifølge Nordlys.
Settes på bakken
En av de omkomne i ulykken i Alta var en svensk pilot som fløy for Helitrans. Selskapet setter alle deres helikopter på bakken søndag.
– I dag flyr vi ikke, i dag står selskapet på bakken, sier Simonsen til Dagbladet.
Det er satt krisestab i selskapet, som har 25 helikoptre og rundt 100 ansatte. Representanter fra Helitrans reiste søndag til Alta for å bistå med det de kan.
Også Havarikommisjonen kom til byen søndag, for å prøve å finne svar på hva som har forårsaket ulykken.
Til VG sier leder i Flyhavarikommisjonen, Kåre Halvorsen, at det også vil komme personer fra den franske havarikommisjonen og produsenten.
– Det er normalt i ulykker av denne typen, slik at produsenten kan ta tak i ting dersom det er behov for det, sier Halvorsen.