Gamle ambulansefly kan sikre beredskapen

Her står fire ambulansefly ubrukt i Tromsø. De vil overlege Mads Gilbert snarest ha i drift. – Fullt mulig, mener selskapet som eier flyene.

Lufttransports gamle ambulansefly parkert i Tromsø

På flyplassen i Tromsø står fire ambulansefly som Lufttransport har benyttet før de mistet oppdraget til Babcock.

Foto: Pål Hansen / NRK

De fire flyene tilhører Lufttransport, og ble benyttet i Nord-Norge da selskapet hadde oppdraget med å levere luftambulansetjenesten.

Da Babcock vant anbudet ble flyene av typen Beechcraft King Air 200 parkert. Babcock har sine egne, Beechcraft King Air 250. Disse er raskere, har mer moderne cockpit og har nytt navigasjons- og innflygingsutstyr, som ifølge Luftambulansetjenesten skal øke sikkerheten.

Men nå står fire av de nye flyene på bakken med ukjent teknisk feil. Ett fly er også inne til ettersyn.

– Få flyene i drift

Overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) mener flyene som nå står parkert i Tromsø kan være med på å løse krisen i luftambulansetjenesten.

Mads Gilbert

Overlege Mads Gilbert

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

– Helseministeren må nå leie de fem flyene og få de i trafikk. Det må skje umiddelbart. Nå må man legge prestisje og andre tekniske diskusjoner til side. Befolkningen må få beredskapen de har betalt for, sier han.

Men Babcock mener det ikke er så enkelt.

– Vi har ikke system for disse flyene

Både teknisk sjef Øystein Hobbelstad og sjef for flyoperasjoner i Babcock Hans Skog-Andersen forklarer at de ikke har denne flytypen i sin organisasjon.

– Skulle vi tatt inn disse flyene må vi oppdatere både det tekniske og det operative, og alt må beskrives i våre manualer. I tillegg må pilotene trenes tilbake til disse flyene. Dette sammen med utarbeidelse av dokumenter som grunnlag for vedlikehold vil ta flere uker, sier de.

– Det er tilsynelatende enkelt, men altså mer tidkrevende enn som så, forklarer Babcock.

– Løsbart hvis man vil

Men administrerende direktør i Lufttransport, Frank Wilhelmsen mener det er fullt mulig å få selskapets fly inn i trafikk igjen.

– Hvis alle hadde stukket hodene sine sammen for å finne en løsning, så hadde vi klart det. Vi har flyene, vi har teknikere og det eneste vi mangler er piloter. men pilotene som tidligere har flydd disse maskinene hos oss, og som nå er i Babcock, kunne vi ha leid tilbake, sier Wilhelmsen.

Frank Wilhelmsen

Administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport mener det er fullt mulig å få de gamle ambulanseflyene i tjeneste igjen, hvis bare viljen er til stede.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Han legger til at pilotene som forlot Lufttransport for å jobbe i Babcock har lengre trening på flytypen som er parkert i Tromsø enn de som i dag brukes.

– Dessuten er det så godt som identiske fly. Bare motoren, propellene og cockpit er litt annerledes, sier Wilhelmsen.

Lufttransport er nå i ferd med å selge flere av flyene som gikk som luftambulanse inntil Babcock overtok. Selskapet har allerede kvittet seg med seks av 11 fly, og kjøpere er spredt over hele verden.

Luftransport har også to fly stående i Kirkenes, som i løpet av få dager skal flys til Tromsø og klargjøres for salg.

– Situasjonen er håndterbar

Helse Nord mener luftambulanseberedskapen er håndterbar, tross utfordringer. I en pressemelding søndag skriver de at alle akuttoppdrag for sykehusene i Nord-Norge er så langt blitt løst.

Ett ekstra kortbanefly står tilgjengelig i Sverige, ett ekstra jetfly er på vei til Tromsø og et annet som står i Billund i Danmark kan og rekvireres. I tillegg er alle ambulansehelikoptrene pluss Forsvarets Bell-helikopter i Kirkenes og redningshelikoptre operative.

Helseminister Bent Høie sier han forventer at Babcock løser problemene. Selskapet har en kontrakt på seks år, og helseministeren mener det ikke er aktuelt å bryte kontrakten.