Det skal investeres for ti milliarder kroner i Kirkenes

Ny hovedhavn, oljeterminal, logistikkhavn og nytt sykehus: De neste årene skal det investeres for rundt ti milliarder kroner i Sør-Varanger. Det gleder en 28 år gammel kvinne, som nettopp har åpnet ny interiørbutikk.

Stas Interiør

Hun er ung og hun har nettopp åpnet ny butikk i Kirkenes. Ann-Turid Berg har tro på Kirkenes og håper de mange store utbyggingsprosjektene vil føre til at det drypper ekstra på butikkene.

Foto: Amund Trellevik/NRK

– Jeg har valgt å starte butikk i Kirkenes fordi jeg har troen på at det kommer til å skje mye her i byen i framtiden, og fordi jeg har lyst til å være med og bidra til å skape vekst, sier Ann-Turid Berg (28).

Det er store ting på gang i Sør-Varanger, og det vet Ann-Turid Berg, berlevågingen som nettopp har åpnet ny interiørbutikk i Kirkenes.

Kirkenes

Kirkenes står overfor flere store utbyggingsprosjekter de kommende årene.

Foto: Amund Trellevik/NRK

Nytt sykehus i 2017

Spaden er for lengst satt i jorda til nytt sykehus til 1,4 milliarder kroner, og Norterminals oljeomlastingsanlegg til en pris på rundt fire milliarder kroner har planlagt byggestart neste år.

Nå venter i tillegg flere store utbygningsprosjekt i kommunen, som vil gi en samlet prislapp på rundt ti milliarder kroner, viser beregninger NRK har gjort.

Det gjør at entreprenørselskapene rundt om i fylket følger med, sier Eirik Kivijervi, daglig leder i Ulf Kivijervi AS i Alta.

– Sør-Varanger har vært og kommer fremdeles til å være et interssant marked for oss. Vi følger med og vil forsøke å få en bit av den kaka, sier Kivijervi.

– Omfanget her er enormt

Påtroppende ordfører Rune Rafaelsen er naturligvis fornøyd med det som er i ferd med å skje med Sør-Varanger.

Rune Rafaelsen

Påtroppende ordfører, Rune Rafaelsen (Ap).

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

– Det som nå skjer i Sør-Varanger er formidabelt. Vi bygger nytt sykehus og har store planer om nye kaianlegg og oljeomlastingsterminal. Det diskuteres jernbane fra Finland til Kirkenes. Det er et stort antall prosjekter som har et omfang som er enormt.

– I tillegg kan den 23. leterunden i Barentshavet som avsluttes i desember føre til prøveboring i havområder som da naturlig vil bruke Kirkenes som base, sier Rafaelsen.

Og det stopper ikke med det.

Oljeomlasting Bøkfjorden

Norterminal er allerede i gang med oljeomlasting fra skip til skip utenfor Kirkenes. Om noen år står den permanente terminalen ferdig på Tømmerneset.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

For nå har i tillegg Statens vegvesen og Kystverket sendt sine planer for en ny storhavn i kommunen ut på høring.

  • Foreløpig er prisen på 2,8 milliarder kroner. Da følger også ny E6 fra Høybuktmoen og inn til byen.
  • I tillegg bygger Statens vegvesen ny E105 fra Hesseng til den norsk-russiske grensen. Prislapp: 700 millioner kroner.
  • En ny grensepasseringsstasjon på Storskog vil presse seg fram i takt med trafikkøkning over grensa. Prisanslag tidligere har ligget på 500 millioner kroner.
  • I disse dager tas første spadetak i veibyggingen fram til området sørvest for Kirkenes, der Felix Tschudi skal etablere Kirkenes Industrial Logistics Area – et kaiområde på om lag én million kvadratmeter.
  • Flere private aktører ønsker å etablere seg på Pulkneset nord for Kirkenes lufthavn, blant annet Kimek og CCB Kirkenesbase.

– Vi ønsker å legge til rette for at Kirkenes kan få en virkelig internasjonal storhavn, en havn som kan betjene olje og gass, sier Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens vegvesen.

Torbjørn Naimak

Regiondirektør Torbjørn Naimak i Statens vegvesen

Foto: NRK

Naimak sier Sør-Varanger er det naturlige stedet for store industriutbygginger framover.

– Kirkenes er et viktig transportknutepunkt. Alle våre utredninger i nordområde- og barnetssammenheng konkluderer med at Kirkenes til å bli et sentralt transportpunkt, sier Naimak.

– Stort for Norge

Den kommende ordføreren er naturlig nok enig med vegvesenets analyser.

Kirkenes sykehus

Nye Kirkenes sykehus skal stå ferdig tidlig i 2017.

Foto: Amund Trellevik/NRK

– Dette er stort, ikke bare for Kirkenes, men også for Finnmark og Norge. Mange ting møtes i Kirkenes og Kirkenes har alle muligheter til å utvikle en stor maritim næring.

– I tillegg skal vi ta vare på det etablerte næringslivet samtidig som vi vet at vi står overfor en utfordring med Sydvaranger gruve; at dem sliter tungt. Og det å skulle erstatte 400 arbeidsplasser er krevende, men i sum har Sør-Varanger en utrulig interessant framtid, sier Rafaelsen.

Entreprenør Eirik Kivijervi i Alta tror det blir kamp om oppdragene.

– Vi er mange entreprenører, spesielt i Alta, og vi dekker hele fylket. Og mange av prosjektene vi snakker om her er av en slik størrelse at også nasjonale entreprenører vil synes at det er interessant, sier Kivijervi.

Håper på bygge-effekt i butikken

Stas Interiør

Ann-Turid Berg satser friskt med ny butikk i Kirkenes.

Foto: Amund Trellevik/NRK

Men også for de som allerede bor og jobber i Sør-Varanger, er forventningene store.

Ann-Turid Berg med sin nyåpnede butikk Stas Interiør håper, og regner med, at store prosjekter og utbygninger gjør at det drypper litt på henne.

– Det er mye prosjekter, veibygging og havneutbygging på trappene i kommunen. Man snakker i tillegg om å gjøre en del utbygginger her nede i sentrum, samtidig som det er åpnet nytt handlesenter. Jeg tror det ser bra ut for denne byen framover, sier Berg.

– Feil vei for fremtiden

Men ikke alle er begeistret for planene om ny storhavn for olje og gass i Kirkenes.

– Oljesatsing er feil vei å gå. Når Kirkenes skal investere for framtida er det bakvendt å velge fossile løsninger, sier Ella Marie Hætta Isaksen, leder i Finnmark Natur og Ungdom.

Hun frykter at oljeboring i Arktis kan ende fatalt for viktige naturverdier ved iskanten. Isaksen skulle ønske at man heller satset på fornybare alternativer når man ser for seg hva man skal leve av i fremtiden.

– Å velge det eneste fossile alternativet er rart når vi har fornybare alternativer i fleng. For eksempel fornybar energi, maritime næringer, fiskeri og reiseliv kan utvikles bærekraftig, mener naturvernslederen.