Hopp til innhold

– Moderne snøskutere går så stille at de ikke plager noen

Moderne snøskutere er blitt så miljøvennlige at det ikke er noe problem å opprette flere løyper, mener Snøscooterimportørenes Forening. Men Turistforeningen vil fortsatt kjempe mot motorisert friluftsliv.

Skuterpåske

Selv om moderne snøskutere er mer miljøvennlig og lager mindre lyd, mener turistforeninga at de ikke hører hjemme i norsk natur.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Alf-Helge Bernhardsen selger snøskutere i Vadsø, og har opplevd en liten revolusjon i de årene han har holdt på: Snøskuterne bråker ikke slik de gjorde før.

– Når vi prater, er det høyere desibelnivå enn det dagens firetaktere gir, sier Bernhardsen.

– Hvis vi sitter og fisker på isen og prater, hører vi ikke en slik snøskuter før den kommer helt nær oss.

Redusert til en brøkdel

Snøscooterimportørenes Forening har fått Sintef til å måle støyen fra ulike skutere. I ett eksempel hadde en produsent redusert støyen på en 2015-modell til mellom en firedel og en åttedel av hva den var på 2012-modellen.

– Vi har modeller som er så stille at de på ganske få meters avstand ikke bråker mer enn man opplever inne i en Mercedes S-klasse, og da er det stille, sier Arve Lønnum, sekretær for importørforeningen.

Det er spesielt nye firetaktsmotorer som går stille, men også de klassiske totakterne – som har startsnor og dermed er tryggere langt til fjells – går stillere enn før.

Alf-Helge Bernhardsen

Snøskuterselger Alf-Helge Bernhardsen sier moderne skutere med firetaktsmotorer ikke høres før de er på kort avstand.

Foto: NRK

Mindre konflikt

Samtidig er bensinforbruket redusert kraftig, sier Bernhardsen.

– Nå kan enkelte snøskutere være nede i 1,2 liter på mila i forbruk, mens for noen år siden var det oppe i 3 liter på mila. Så forbruket er mer enn halvert på dagens kjøretøy.

Lønnum mener det er stadig mindre grunn til å nekte folk å kjøre snøskuter i naturen.

– Utviklinger er så bra at du får mye mindre konflikter og mye mindre influensområde for støy fra snøskutere.

Fremmedelement

Tross forbedringene som har skjedd: Snøskuterne er fortsatt et fremmedelement i friluftslivet, mener Anne Marie Aamelfot Hjelle, som er fagsjef for naturforvaltning i Den Norske Turistforening.

– Uansett om de er stille eller støyer, er det ødeleggende for dem som går på tur. Noen har kanskje gått timevis oppover en fjellside, strevd seg opp, setter seg ned og spiser appelsinen sin – så feier det forbi en skuter. Det ødelegger helt klart opplevelsen for de personene.

En lovendringen i 2015 åpner for at kommunene kan opprette skuterløyper. Turistforeningen bistår mange lokallag som vil kjempe mot slike løyper.

– Vi frykter at det blir flere og flere løyper, men heldigvis har vi mange kommuner som har sagt at de ikke vil ha dette.

Hjelle mener man må regne med at lovlige løyper også vil føre til mer ulovlig kjøring i naturen.

– Vi vet jo at det er lett å kjøre utenom disse løypene. Det har vi erfaring fra. Politi og SNO rapporterer at det dessverre også er mye ulovlig kjøring i disse områdene.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark