Hopp til innhold

Vil ikke bli endestasjon

Kongsberg kjemper hardt for å ikke havne i bakevja i jernbane-Norge.

Kongsberg jernbanestasjon

Ordføreren på Kongsberg håper på flere tog i fremtiden, ikke færre.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Kari Anne Sand, Senterpartiet

Kari Anne Sand, ordfører Kongsberg.

Foto: Ingar Andreassen / NRK

– Sørlandsbanen er med på å øke toghyppigheten til og fra Kongsberg slik at tilbudet blir litt bedre enn det hadde vært. Vi jobber for fullt med å få til dobbeltspor slik at det kan bli to tog i timen mellom Kongsberg og Oslo og kjemper dermed om de samme pengene som Grenlandsbanen gjerne vil ha, sier ordfører på Kongsberg, Kari Anne Sand.

Ny trase

Mandag la Jernbaneverket frem sin anbefaling av en mulig fremtidig trase mellom Grenlandsbanen og Sørlandsbanen. En sammenkobling vil gi over en time i redusert reisetid mellom Oslo og Kristiansand. Tre timer og 23 minutter vil tiden bli med den valgte trassen.

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Jeg synes de har lagt frem en god utredning. De har gitt tre alternativer, men har kommet med en klar anbefaling. Jeg synes det er spennende med tanke på utviklingen av denne regionen, sier Solvik-Olsen.

Les også: Et skritt nærmere hurtigtog fra Oslo til Stavanger

Kjemper om de samme pengene

Blir disse planene noe av vil Kongsberg, som i dag er en av stasjonene langs Sørlandsbanen, bli endestasjon.

– Sørlandsbanen betyr mye for oss i dag. Den brukes til pendling inn og ut av Kongsberg og det er et vindu mot vest og spesielt Stavanger som er viktig for næringslivet her, sier ordfører Sand.

Et dobbeltspor til Kongsberg vil altså kunne gi to tog i timen. Pengene til det prosjektet er altså de samme midlene som det Grenlandsbanen kjemper om. For jernbane koster penger, mye penger. En sammenkobling mellom Grenlandsbanen og Sørlandsbanen vil koste mellom 20 og 26 milliarder kroner avhengig av hastighetsstandard.

– Hovedkonklusjonen er at Grenlandsbanen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom når vi regner med ringvirkningene, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger til NRK mandag.