Hopp til innhold

Markering om Ringeriksbanen: – Vi er bekymret

Da transport- og kommunikasjonskomiteen ankom til Hønefoss, ble de møtt av frustrerte og markeringssultne folk og folkevalgte som vil mobilisere for Ringeriksbanen.

Markering, Ringeriksbanen, Hønefoss

Folk og folkevalgte markerte foran rådhuset i Hønefoss mandag ettermiddag.

Foto: Anders Haualand / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Dette er en markering for å vise at vi er bekymret for hvordan man prioriterer i den nye nasjonale transportplanen (NTP).

Det sier Morten Lafton, ordfører i Jevnaker (Ap) og leder av regionrådet for Ringeriksregionen.

Mandag ettermiddag hadde han samlet troppene foran rådhuset i Hønefoss i anledning av at transport- og kommunikasjonskomiteen tok turen innom.

Ordførere og lokalpolitikere fra Jevnaker, Krødsherad, Ringerike, Hole og Modum stod samlet med representanter fra LO og de gjengse innbyggere for å vise at de unisont hegner om Bergensbanens forkortelse, som nasjonens viktigste samferdselsprosjekt.

Sammen stilte de opp med bannere og års oppsamling av frustrasjon over den mye omtalte Ringeriksbanen.

– Det er en tverrpolitisk enighet om å komme hit for å vise at vi står sammen om det samme målet. FRE16-prosjektet – både bane og vei, opp til Hønefoss – skal realiseres. For den er ferdig! Det er klart, og ikke mer å gjøre i det prosjektet, sier Lafton.

Syver Leivestad, Morten Lafton, Runar Johanson

Ordførerne Syver Leivestad (Hole), Morten Lafton (Jevnaker) og Rune Johansen (Ringerike) sier Ringeriksbanen er viktig med tanke på trafikksikkerhet og også for å nå klimamål.

Foto: Anders Haualand / NRK

Tverrpolitisk enighet om Ringeriksbanen

Lafton forteller at de har deltatt på møter med ledere på Stortinget. Signalene de har fått gjør at de nå trenger å vise at regionen står samlet politisk.

– Prosjektet er ferdig og klart for bygging. Det er et statlig prosjekt der det allerede er brukt over 2000 millioner kroner i forberedende arbeid. Bare Ringerike kommune alene har brukt tilsvarende på kommunens ansvarsområder som vann og avløp, barne- og ungdomsskoler og omsorgssentre for å møte den store statlige investeringen.

LO foran rådhuset i Hønefoss

Representanter fra LO deltok i markeringen.

Foto: Anders Haualand / NRK

– Er denne markeringen et uttrykk for frustrasjon?

– Det er et uttrykk for å vise at man ønsker noe, står sammen om noe og for å vise hva vi ønsker skal skje. Frustrasjon har det nok vært mye av, det skal jeg være ærlig å si – for dette har pågått i mange, mange år. Og det har vært ferdig mange ganger, og det har vært lovnader mange ganger, svarer jevnakerordføreren som legger til:

– Nå må noe skje!

Ringeriksbanen

Føler seg lurt – nå vil kommunen saksøke staten

– Regjeringen må trykke på startknappen

Transport- og kommunikasjonskomiteen ved leder Sigbjørn Gjelsvik (Sp) og nestleder Trond Helleland (H) er på en tredagers befaring i Buskerud.

Da turen kom til Hønefoss rådhus mandag var utbyggingen av Ringeriksbanen ett av temaene på agendaen.

Utenfor ble de altså møtt av mennesker med ett felles mål: «Vei og bane nå!»

Hønefoss

Oppmøte foran rådhuset på Hønefoss.

Foto: Anders Haualand / NRK

Det synes stortingsrepresentant Helleland var stas.

– Veldig flott at det er engasjement for å få bane og vei til Ringerike, og å forkorte Bergensbanen – det er jo noe det er jobbet for i en mannsalder. Det er viktig at folk markerer at vi har ventet lenge nok.

Han legger til at prosjektet er gryteklart, og sier han håper at NTP som kommer i mars vil gi noen positive svar.

Trond Helleland

Stortingsrepresentant og nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Trond Helleland.

Foto: Anders Haualand / NRK

Klimatiltak trumfer dyr jernbane

– Dette er et prosjekt komiteen er godt kjent med. Det som gjenstår nå er at regjeringen trykker på startknappen og sier «Go!»

– Er en slik markering det som må til?

– Det hjelper med litt oppmerksomhet rundt saken. Men jeg er ikke overvettes optimist. Det er utrolig viktig at det er et flertall på Stortinget som ønsker dette prosjektet. Nå gjelder det å finne penger til det i neste NTP, sier nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Morten Lafton sier det er dyrt å bygge jernbane i Norge.

Men en redusert reisetid mellom våre to største byer Bergen og Oslo er det viktigste nasjonale klimatiltaket på samferdsel. Vi mobiliserer for Ringeriksbanen!

Les også Ny rapport om Ringeriksbanen: – Ta eit steg tilbake!

Ringeriksbanen