Hopp til innhold
Ringeriksbanen
Foto: Illustrasjon

Ringeriksbanen

Oppsummert

En ny jernbanetrasé mellom Sandvika og Hønefoss kan koste 26 milliarder kroner. På linjen skal det bygges en 23 km lang togtunnell fra Sandvika til Sundvollen, enten i ett eller to løp.

  • Premiere på dokumentar om Ringeriksbanen

    Torsdag kveld er det premiere på en dokumentarfilm om Ringeriksbanen på Alles Kulturhus i Hønefoss.

    Filmen tar for seg både de positive og negative sidene ved vei- og baneprosjektet som har vært diskutert i flere tiår.

    Dokumentaren undersøker Ringeriksbanens politiske prosess, miljømessige utfordringer og muligheter, samt hvilken betydning prosjektet har for folk i regionen.

    Bak filmen står regissør Lars Jørgen Skattebo og produsent Carl August Klevjer.

  • Ny prislapp for Ringeriksbanen

    Prisen har vært det viktigste argumentet mot å prioritere Ringeriksbanen og ny E16. Nå viser beregninger at bygging blir billigere enn det som er opplyst til nå, skriver Ringerikes Blad.

    Det er riktig å bruke cirka 40 milliarder om Ringeriksbanen og ny E16, mener stortingsrepresentant for Buskerud Høyre Trond Helleland.

    Han tror det blir litt enklere å prioritere bygging når man ikke regner med momsen. Dermed er kostnadene for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og ny E16 helt på nivå med byggingen av Arna-Stanghelle på Vestlandet som er beregnet å koste 39 milliarder kroner.

    Både Høyre og Frp vil prioritere utbygging, sier Frps Morten Stordalen.

    Ringeriksbanen
  • Ikke penger til Ringeriksbanen

    Det er ikke satt av penger til utbygging av Ringeriksbanen i statsbudsjettet. I statsbudsjettet heter det at utbygging forutsetter at Stortinget bevilger tilstrekkelig penger.

    Varaordfører i Ringerike, Stian Bakken, er skuffet over at formuleringene er vage og at det ikke er satt av penger.

    Ringeriksbanen
  • NTP: Ringeriksbanen inne

    Ringeriksbanen mellom Sandvika og Oslo er inne i Nasjonal Transportplan for perioden 2025-2036.

    Det er partiene Høyre, Frp, Venstre, KrF, SV og Rødt enige om.

    Det er flertall for NTP i opposisjonen på Stortinget, og avtalen blir lagt fram på en pressekonferanse klokka 17.

    Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss har lenge vært planlagt som et fellesprosjekt med ny E16.

    Banen vil forkorte reisetiden på Bergensbanen mellom Oslo og Bergen med én time.

    Regjeringen tok dobbeltsporet for toget ut av planen og ville bare fortsette med motorveien.

    De seks partiene er ikke enige om hvilke prosjekter som skal ut av NTP for å finansiere det som skal inn.

    Ringeriksbanen
  • Ringeriksbanen ikke med i NTP

    Det er ikke satt av penger til jernbaneprosjektet Ringeriksbanen i Nasjonal Transportplan. Det ble klart da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i dag presenterte hvilke samferdselsprosjekt i Buskerud, som blir prioritert.

    Ringeriksbanen er planlagt mellom Sandvika og Hønefoss, og vil redusere reisetiden på Bergensbanen med nærmere en time. Nygård bedyrer at dette ikke betyr at Ringeriksbanen skrotes.

    Det er satt av penger i NTP til ny E16 på strekningen. SV kaller dette for et løftebrudd. De viser til en avtale om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet skal bygges ut, som et fellesprosjekt.

    Ringeriksbanen
    Foto: Illustrasjon

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no