Hopp til innhold
Ringeriksbanen
Foto: Illustrasjon

Ringeriksbanen

Oppsummert

En ny jernbanetrasé mellom Sandvika og Hønefoss kan koste 26 milliarder kroner. På linjen skal det bygges en 23 km lang togtunnell fra Sandvika til Sundvollen, enten i ett eller to løp.

  • Ringeriksbanen ikke med i NTP

    Det er ikke satt av penger til jernbaneprosjektet Ringeriksbanen i Nasjonal Transportplan. Det ble klart da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i dag presenterte hvilke samferdselsprosjekt i Buskerud, som blir prioritert.

    Ringeriksbanen er planlagt mellom Sandvika og Hønefoss, og vil redusere reisetiden på Bergensbanen med nærmere en time. Nygård bedyrer at dette ikke betyr at Ringeriksbanen skrotes.

    Det er satt av penger i NTP til ny E16 på strekningen. SV kaller dette for et løftebrudd. De viser til en avtale om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet skal bygges ut, som et fellesprosjekt.

    Ringeriksbanen
    Foto: Illustrasjon
  • Ringeriksbanen tilbake til Bane Nor

    Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 flyttes tilbake til Bane Nor og Nye Veier.

    Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier de velger å føre jernbanen tilbake til Bane Nor slik at jernbaneutbyggingen kan vurderes opp mot andre jernbaneprosjekter.

    Nygård sier man er i en situasjon med stramme økonomiske rammer og at fordelene ved å bygge jernbane og vei som et fellesprosjekt er lavere enn antatt.

    – Vi er nødt til å se på hvordan vi kan løse de utfordringene vi har i samferdselsnorge med de midlene vi har til rådighet. Derfor mener vi det er lurt å overføre vei- og banedelen i fellesprosjektet til hvert sitt statlige selskap for videre utvikling og vurdering av oppstart, sier Nygård.

  • Vil ha i gang Ringeriksbana

    SV vil at regjeringa startar med bygginga av Ringeriksbana.

    Det er sett av ein halv milliard kroner på statsbudsjettet for planlegging av ny jernbane og ny motorveg frå Bærum til Hønefoss, men prosjektet er utsett fleire gonger dei siste åra.

    I forhandlingane med regjeringa om revidert nasjonalbudsjett vil SV krevje at den halve milliarden brukast til fysisk oppstart av arbeidet, seier Mona Fagerås til NRK.

  • Ringeriksbanen og ny E16 utsettes nok en gang

    Byggingen av Ringeriksbanen mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss og nye E16 Høgkastet-Hønefoss kan starte tidligst i 2025. Det sier statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet til NRK. Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovet i valgkampen at de ville starte byggingen i 2022 hvis de vant valget.

    Den nye toglinjen skal kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med én time, og sammen med ny motorvei knytte Ringerike tettere sammen med Oslo-området.

    Årsaken til forsinkelsen er ifølge Vasara at Nye Veier jobber med å gjøre prosjektet billigere, et oppdrag de fikk av Solberg-regjeringen. Høyre svarer at det er Ap/Sp-regjeringen som mangler evne til å prioritere.

    Ringeriksbanen
    Foto: Illustrasjon

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no