Ringeriksbanen
Foto: Illustrasjon

Ringeriksbanen

Oppsummert

En ny jernbanetrasé mellom Sandvika og Hønefoss kan koste 26 milliarder kroner. På linjen skal det bygges en 23 km lang togtunnell fra Sandvika til Sundvollen, enten i ett eller to løp.

  • – Kan forsinke Ringeriksbanen

    Jernbanedirektoratet advarer mot endringer som kan føre til usikkerhet rundt byggingen av Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss. Regjeringen ber om innsparinger i prosjektet til 32 milliarder kroner. Det betyr forsinkelser, ifølge direktoratet.

    Ringeriksbanen
    Foto: Illustrasjon
  • Slakter plan for Ringeriksbanen

    Et ekspertutvalg mener at Bane Nors Ringeriksbane-prosjektet har valgt feil modell og bommet med over to år i anslått byggetid. Byggeindustriens fagblad Bygg.no kan prosjektet bli 700 millioner kroner billligere med to tunnelløp.

  • Naturvernene kritiserer togplaner

    SV kritiserer regjeringens planer om å bygge Ringeriksbanen gjennom sårbare våtmarksområder ved Tyrifjorden. Natur og Ungdom mener toglinja ikke gir noen miljøgenvinst. Også Naturvernforbundet er kritisk.

  • Ringeriksbanen trolig ferdig i 2024

    Regjeringen går inn for Jernbaneverkets trasévalg og mesteparten av banen kommer til å ligge i tunnel mellom Sandvika og Sundvollen. Banen er planlagt ferdig i 2024, og skal redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no