NRK Meny
Normal

Derfor ryker nyttårsforsettene

– Du må begynne når du kjenner at du er klar for det, ikke nødvendigvis i januar, sier mental trener Trine Jansen.

Treningssenter

Trene, spise sunt, kanskje reise mer, samtidig spare penger. Nyttårsforsettene er mange, og ofte de samme år etter år.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Trene, spise sunt, kanskje reise mer, samtidig spare penger. Nyttårsforsettene er mange, og ofte de samme år etter år – kanskje fordi vi aldri fullfører. Hvorfor har vi nyttårsforsetter?

– Vi har et ønske om at det nye året skal være litt annerledes. Det skal inneholde nye ting. Vi vil så gjerne starte noe nytt, sier mental trener ved Akropolis treningssenter, Trine Jansen.

Trine Jansen

Mental trener Trine Jansen.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

Ifølge Jansen viser undersøkelser at de fleste av oss gir opp allerede 15. januar. Hvorfor vi ikke klarer å holde nyttårsforsettene våre, er kanskje fordi vi ikke følger disse prinsippene:

1. Begynn når du er klar

– Jeg tenker at du skal begynne når du er klar til å begynne, ikke nødvendigvis i januar. Hvis du går og kjenner på at det er noe du har lyst til å gjøre i livet, spiller det egentlig ingen rolle når du starter.

2. Bruk tid i forkant

Det er viktig å planlegge godt i forkant, mener Jansen.

– Du bør bruke tid i forkant til å gå gjennom hva du vil, hvordan du skal få det til, hvilke hindringer du kan møte på underveis, og hvordan du skal vite at du er i mål.

3. Finn ut hvorfor det er viktig for deg

Finn verdien i målet du har satt deg.

– Du må finne ut hvorfor målet du setter deg er viktig. Hvis du skal ha noe som helst motivasjon til å komme deg på treningssenter eller gjøre en annen endring i livet ditt, må det være så viktig at du orker å stå imot alle hindringene som eventuelt måtte komme. Du må orke å gå den lange veien, for det kommer ikke av seg selv.

– I tillegg må du oppleve mestring underveis, hvis du skal ha motivasjon til å nå et mål. Ellers gidder du ikke. Også må du ikke glemme å feire etterpå, sier Jansen.