Da jeg hørte at Kari Nissen Brodtkorb sto på Nasjonalmuseets program, ble jeg veldig glad. Det er nemlig på høy tid at denne ruvende arkitekten blir hyllet med en skikkelig utstilling.
Skuffelsen over hva museet har klart å få ut av det, var derfor ekstra stor.
Utstillingen heter «Stamina. Kari Nissen Brodtkorb og fire forgjengere».
Det er med andre ord hele fem arkitekter som inngår i utstillingen, noe gjorde meg ganske vantro da jeg forsto at det hele skulle foregå inne i det knøttlille galleriet for grafikk og tegning.
Det er vanskelig å presentere arkitektur, men én ting er sikkert:
Skal det bli bra, krever det en viss plass.
Egenartet arkitektur
Men la oss starte med hovedpersonen.
Enten du kjenner navnet hennes eller ikke, har du ganske sikkert sett eller gått forbi en bygning hun har tegnet.
Gjennom femti år har Brodtkorb nemlig vært med på å prege norske byer og tettsteder med sin egenartede arkitektur.
IKKE SANS FOR BREIAL ARKITEKTUR: «Stranden» (1990). «Det verste jeg vet er signalbygg» sier Kari Nissen Brodtkorb. Hun har ikke sans for breial arkitektur som brøyter seg plass i byrommet.
Foto: Annar Bjørgli / NasjonalmuseetPÅ TALEFOT: «Stranden» (1990). Kari Nissen Brodtkorb mener at en bygning aldri må være seg selv nok, men må lytte seg inn i den helheten den skal inngå i. Den må stå på talefot både med landskapet og arkitekturen omkring.
Foto: Annar Bjørgli / NasjonalmuseetGJENNOMSYN: «Stranden» (1990). Typisk for Brodtkorb er bruk av gjennomsyn, et arkitektonisk grep som går tilbake til antikkens Roma. Her rammer arkitekturen inn et lite stykke landskap, samtidig som lyset bringes inn i gårdsrommet. «Stranden» er maritim, grov og verkstedspreget, og snakker både med verftshistorie og båthavnen.
Foto: Nina Brodtkorb Spilling
Hvis du har vandret langs strandpromenaden i Kristiansand, ved Damsgårdssundet i Bergen eller passert det karakteristiske Stranden på Aker brygge i Oslo, er sannsynligheten stor for at du faktisk har merket deg bygget.
For Brodtkorb er en arkitekt som definitivt skiller seg ut.
Hun er et ektefødt barn av postmodernismen med sine komplekse overlappende former og dristige fargevalg.
BRYTNINGER: Rekkehus, Gullkroken, Oslo, oppført i 1986. Her skaper hun brytninger mellom det modernistiske kassehuset og det tradisjonelle gavlhuset. Det blir et spennende, rytmisk linjeforløp. Husene ble oppført i betong og pusset Leca. De er malt i hvitt med blå partier. Garasjen er plassert under bygningen.
Foto: Nina Brodtkorb SpillingPågangsmot og stå-på-vilje
Utstillingstittelen «Stamina» henspiller på hennes pågangsmot og stå-på-vilje som kvinne i en svært mannsdominert arena.
Det er ingen tvil om at Brodtkorb har vært en viktig foregangsskikkelse som har banet vei for yngre medsøstre. Ikke minst fordi hun primært ansatte kvinner på sitt arkitektkontor.
Så kjønnsperspektivet her er helt på sin plass.
MINDRE FARGER: (Blokkleiligheter, Rolfstangen, Fornebu, oppført 2017). Her er det mindre farger, men i motsetning til en mer modernistisk inspirert arkitekt skaper ikke Brodtkorb slette fasader. Hun er opptatt av hvordan formene bringer lyset inn i boligen, og hvordan spennende lys-og skyggevirkninger skapes gjennom flate- og linjespill.
Foto: Ukjent fotograf / NasjonalmuseetSKAPER DYNAMIKK: (Leiligheter, Damsgårdtunet, Bergen, oppført 2006-2009.) Dette er kanskje det nærmeste Brodtkorp kommer grå firkantede klosser, men her ser vi at hun bruker variasjon og gjentakelse i plassering og formgivning av vinduene. Her er det både rektangler og kvadrater. Dessuten bryter hun opp det grå, og skaper en dynamikk med de røde diagonale trappeløpene.
Foto: Einar Irjan Ananiassen
Jeg stiller meg mer undrende til sammenstillingen med disse fire såkalte «forgjengerne».
For det materialet Nasjonalmuseet har klart å grave frem om henholdsvis Lilla Hansen, Kirsten Sand, Kirsten Sinding-Larsen og Maja Melandsø, er så magert at det ikke gir oss noe videre innblikk i hva slags arkitekter de egentlig var.
113 ÅR GAMMELT: Lilla Hansen har stått bak denne bygården i Thomas Heftyes gate 42 i Oslo, oppført i 1912.
Foto: Ukjent fotograf / NasjonalmuseetDet er heller ikke lett å få øye på forbindelser mellom disse og Brodtkorb, utover det faktum at de alle var aktive arkitekter og kvinner.
Dette synes jeg faktisk blir en forminskning av Brodtkorb.
Hun er en kjempeanerkjent og prisbelønt arkitekt, som absolutt ikke trenger å fremheves i kraft av sitt kjønn.
Samtidig er det en forminskning av de fire «forgjengerne», som helt sikkert urettmessig er usynliggjort gjennom historien – men som dessverre blir nokså usynlige her også, fordi de ikke får noen skikkelig presentasjon.
MYE FARGER: «Lille Stranden 3», leiligheter og næringslokale, Sørenga, Oslo, oppført 2017. I sin iver etter å lage levende flater og vakre detaljer mister Kari Nissen Brodtkorb noen gang helheten litt av syne. Iblant kan fargene slå i stykker formopplevelsen, og det kan bli litt mange elementer og vinkler som overlapper og griper inn i hverandre. Men forbløffende ofte klarer hun å lande en formsterk og funksjonell helhet.
Foto: Annar Bjørgli / NasjonalmuseetINSPIRERT AV ULIKE DESIGNERE: Kari Nissen Brodtkorb startet sitt eget arkitektkontor på 1980-tallet, da postmodernismen sto i full blomst. Hun henter inspirasjon fra en rekke viktige designere i tiden. Vi ser den lekne fargebruken som minner om den italienske Memphis-gruppen, og de komplekse overlappende linjeforløpene som kan få oss til å tenke britiske James Stirling. I tillegg ser vi den sterke bevisstheten om levende overflater og om den aktive bruken av lys og skygge som minner om den estisk-amerikanske arkitekten Louis Kahn.«Lille Stranden 3», leiligheter og næringslokale, Sørenga, Oslo, oppført 2017.
Foto: Nina Brodtkorb Spilling
Flat presentasjon
Hvorfor forsøker man så mange ting på en gang i denne utstillingen? Er det ikke tilstrekkelig å fremheve Brodtkorb?
Hvis man i det minste kunne viet denne lille salen bare til henne, så kunne man fått mulighet til å gi et noe rikere innblikk i produksjonen hennes.
For eksempel kunne man gjennom skisser og modeller skildret den kreative prosessen fra skapende idé til ferdig byggverk.
UTROLIG SPINKELT: Materialet om «forgjengerne» er utrolig spinkelt, noe som er både tankevekkende og skuffende. Lilla Hansen, Kirsten Sand, Kirsten Sinding-Larsen og Maja Melandsø var nemlig arkitekter som skapte betydelig og drev egne kontorer.
Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design/The National Museum of Art, Architecture and DesignLITE PLASS: Jeg er glad Nasjonalmuseet forsker på disse arkitektene, og ser frem til å bli kjent med dem ved en senere anledning. Men jeg skjønner ikke hvorfor alt dette skal skje på en gang når man har så utrolig lite plass til rådighet.
Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design/The National Museum of Art, Architecture and Design
Nå blir det bare en ganske flat presentasjon av fotografier på vegg, sammen med tekster og diplomer som vi må lese som om det var en bok. Da er det ingen som helst slags grunn til å gjøre det til en utstilling.
Jeg synes det er merkverdig at et museum, som pleide å ha en skolert avdeling med kuratorer spesialisert på arkitektur, fatter så elendige beslutninger.
Når jeg gir denne utstillingen terningkast to, er det ikke myntet på Kari Nissen Brodtkorb, men på den stemoderlige behandlingen hun her får av Nasjonalmuseet.
Den hadde hun ikke fortjent.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les gjerne hva jeg synes om «Lotte Konow Lund. Det hun sa», Kvenbiennalen 2025 og Hannah Ryggen-triennalen «Passing Motherhood». Og så anbefaler jeg disse utstillingene.