Han var bodybuilderen som gikk i kloster, den unge mannen som vandret rundt på Frogner stadion med speilglassbriller som reflekterte omgivelsene og trillet en underlig kassestol på hjul.
Han var kunstneren som reiste til Australia for å representere Norge på en prestisjetung biennale, men ble refusert ved ankomst – og som klarte å improvisere et verk på stedet.
Hilmar Fredriksen er en kunstner helt utenom det vanlige. En viktig konsept- og performanspionér i norsk kunsthistorie.
KLOSTER OG BODYBUILDER: Hilmar Fredriksen er en usedvanlig mangfoldig karakter. Ved siden av kunstutdannelsen har han drevet aktivt med kroppsbygging, og dessuten vært novise i et kloster. I flere år bodde han sammen med fem klosterbrødre på Vallset i Stange.
Foto: Camilla Damgård / Lillehammer KunstmuseumMen med sin kombinasjon av noe åndelig og noe humoristisk skiller han seg ganske klart fra øvrige idé- og prosesskunstnere i Norge.
Nå er han aktuell med en stor retrospektiv utstilling på Lillehammer Kunstmuseum. Og det er jammen på tide.
Ikke siden 2006 har han vært presentert med en større museumsutstilling.
Sjokkerende nok var han heller ikke inkludert da Nasjonalmuseet i 2016 presenterte norsk konseptkunst med utstillingen «Stille revolt».
Slår på stortrommen
Det gjør meg derfor så glad at Lillehammer kunstmuseum nå virkelig slår på stortrommen og fyller hele sitt vakre Snøhetta-bygg til randen med Hilmar Fredriksens rike form-og tankeverden.
Hans aller mest berømte verk «Kommunikasjonstykke» har naturligvis fått sin sentrale plass, sammen med Tom Sandbergs fantastiske svart-hvitt fotografier av den unge Fredriksen som rusler rundt med, eller sitter inne i, sin gåtefulle kiste på hjul.
HANS MEST BERØMTE: «Kommunikasjonsstykke» består av en spesiallaget kasse utformet i finér med en åpen spalte i fronten, plassert på barnevognhjul og med håndtak bak.
Foto: Nasjonalmuseet/Annar BjørgliTom Sandbergs fantastiske fotografier av performance-prosjektet knyttet til dette ikoniske objektet.
Foto: Tom SandbergVerket handler om ulike måter å være i verden på. Det introverte mennesket som sitter inni vognen og ser ut, og det ekstroverte er i fri bevegelse, men ser ikke omverden gjennom sine speilbriller.
Foto: Tom Sandberg
Også det ikoniske kartoteket til Hilmar Fredriksen er foldet ut i full bredde. Dette er en samling små malerier som han begynte å lage på 1980-tallet.
Med kunstnerens egne ord er det «...en minnebank fra bevissthetens vandringer.».
Her møtes fargelære, optiske formeksperimenter, hverdagsfunderinger og store spirituelle spørsmål.
KARTOTEK: Et kunstnerisk fenomen har imidlertid ligget fast i hans kunstnerskap gjennom nærmere 40 år: Kartoteket.
Foto: CAMILLA DAMGÅRD/LILLEHAMMER KUNSTMUSEUMKartoteket er små malerier på papp-plater og 1980-tallet har han laget over 1000 av disse små maleriene.
Foto: Camilla Damgård/Lillehammer KunstmuseumKartotekbladene er en viktig del av Fredriksens kunstneriske hukommelse og idé-reservoar.
Foto: CAMILLA DAMGÅRD/LILLEHAMMER KUNSTMUSEUMDet er første gang så mange av kartotekbladene vises samlet.
Foto: CAMILLA DAMGÅRD/LILLEHAMMER KUNSTMUSEUMHer ser vi oversikt over hele Kartoteket sammen. Måten disse Kartotek-bildene er komponert sammen er utrolig dyktig gjort.
Foto: Lillehammer Kunstmuseum
Ren panikk
Et annet ikonisk verk i utstillingen er «Livets vann».
Fredriksen unnfanget antakeligvis ideen til dette konseptverket i ren panikk ved ankomst Sidneybiennalen i 1990, da han fikk beskjed av kunsthøvdingen René Block at de små arbeidene han hadde båret med seg i bagasjen ikke fikk være med på utstillingen.
«LIVETS VANN»: I ren panikk skapte Fredriksen dette ved hjelp av en veggtekst, et gammelt kjøleskap og en vifteovn.
Foto: NasjonalmuseetHilmar Fredriksen gjenskapte da en norrøn tilblivelsesmyte ved hjelp av en veggtekst, et gammelt kjøleskap og en vifteovn.
Det var myten om jorden som ble skapt ut av det mørke svelget Ginnungagapet. Med de enkleste hjelpemidler skapte han et kretsløp av is, smeltevann og kondens.
Besatt
Hilmar Fredriksen er som besatt av kasser og hulrom. Gjennom hele sitt kunstnerskap har han skapt alle slags mulige bokser og rom med små og store hull og åpninger: Alt fra knøttsmå lyssirkler til større hull der du for eksempel kan stikke hodet inn.
Den høye salen i museets første etasje er fylt med alle slags skulpturer og kasseinstallasjoner av ulikt slag.
«STABLESKULPTUR II» Fredriksen er også kjent for sine små veggobjekter og bilder skapt av restmateriale som finér, papp eller metall.
Foto: NASJONALMUSEETMen hva er det egentlig som gjør dette til konseptkunst og ikke til senmodernistisk abstraksjon? Det handler ikke om en bakenforliggende idé, eller et teoretisk budskap, slikt er det lite av hos Fredriksen.
Han jobber intuitivt og uten noen plan. Men likevel er det idékunst i den forstand at objektet er som visuelle tanker; som en type fysisk, konkret filosofi.
Ofte er også betrakteren invitert med inn i meningsdannelsen. I en installasjon kan vi for eksempel klyve opp på en stige og stikke hodet inn på et slags loft der alt er skinnende blått.
Det er virkelig ganske deilig og beroligende å hvile hodet mot blåfargen. Selvsagt inntil en annen besøkende plutselig dukker opp like ved. Men kanskje er det en artig måte å møte nye mennesker?
ARTIG MÅTE Å MØTE NYE MENNESKER?: Her ser vi Hilmar Fredriksen under den første presentasjonen av dette verket i Bergen i 1994.
Foto: Hordaland kunstsenterI mange av Fredriksens prosjekter står eldgamle og mytiske forestillinger sentralt, som i prosjektet «Fruktbarhetsritualene» fra 1979 der han sådde gress på en flekk formet som en menneskekropp, som et bilde på livets evige krets
Foto: Nasjonalmuseet
Kanskje er det ikke så rart at vi her i vår provinsielle avkrok av den globale kunstverden ikke helt forstår hvilket format Hilmar Fredriksen har.
Men det er trist at det ikke har vært gjort en større innsats for å lansere ham internasjonalt.
«I-BOX»: I utstillingen kan vi gå inn i et skinnende gult, flislagt rom.
Foto: Lillehammer KunstmuseumPÅ INNSIDEN: Det er interessant å oppleve fargenes sterke påvirkning på oss; hvor annerledes det for eksempel er å stå i dette skingrende gule rommet, enn det er å lene seg inn i.
Foto: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Det er få prosjekter i norsk kunsthistorie som er så konseptuelt rike og så formmessig sterke på samme tid som Hilmar Fredriksens.
Når jeg prøver å beskrive hans verk kommer jeg alltid tilbake til et sitat av min egen gamle bestefar André Bjerke; Jeg tenker på prosjektet hans som en «... hellig, alminnelig lek».
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les gjerne hva jeg synes om «Lotte Konow Lund. Det hun sa», Kvenbiennalen 2025 og Hannah Ryggen-triennalen «Passing Motherhood». Og så anbefaler jeg disse utstillingene.