«Hvert atom er farge» skrev kunsthistorikeren Andreas Aubert om Harriet Backers kanskje mest berømte bilde «Blått interiør», da det første gang ble utstilt i København i 1883.
Når Nasjonalmuseet nå viser en omfattende utstilling med Backers malerier, har de brukt nettopp dette utsagnet som tittel for å understreke hennes helt spesielle koloristiske begavelse.
Hun var en glimrende tegner med en klar formsans. Det er likevel er ingen tvil om at det som gjør henne til en av Nordens fremste malere, er evnen til å spille ulike fargenyanser og klanger ut mot hverandre og skildre lysets virkninger.
Savner kronologi
Der jeg vandret gjennom de ulike salene i Nasjonalmuseet, som var delt inn i temaer som for eksempel «Rom som forteller» eller «Stille liv», tok jeg meg flere ganger i å savne en kronologi.
Jeg skulle så gjerne helt tydelig ha sett den fascinerende utviklingen folde ut.
Harriet Backer la nemlig det klassisk-realistiske sjangermaleriet bak seg og ble gradvis mer og mer seg selv som maler: mindre formgiver og mer en ren fargekomponist som skapte malerier som grenset opp til det abstrakte.
Jeg setter likevel pris på utstillingens konsentrerte temaer. Det er flott å se de ulike verksgruppene, som kirkeinteriører, bondestuer eller stilleben, samlet.
Backers metode
Mens jeg sto og så på hennes berømte bilde «Blått interiør», ble det tydelig for meg hva som er Backers spesifikke metode.
Ofte har hun litt av en klar og sterk farge på den ene siden av komposisjonen som hun utbalanserer med et større, men gjerne blekere felt av den samme fargen på den andre siden.
I maleriet ser vi en kvinne som sitter og syr. Her ser vi hvordan de knallrøde blomstene, og garnnøstene på gulvet «snakker» med den blekrøde innsiden av skatollet.
Disse rødtonene spennes opp mot plantens grønne blader, og den mosegrønne puten på gulvet.
De blå gardinene, det blå sjømaleriet på veggen og de blågrønne stolene aksentuerer det brunoransje treverket i skatollet. Og de beigehvite elementene, både blusen, sytøyet, men også blomsterpottene, bidrar til å binde komposisjonen sammen.
Omfattende utstilling
Det er en omfattende utstilling Nasjonalmuseet her har skapt. Som kunstner jobbet Backer usedvanlig langsomt og møysommelig, og hennes produksjon er ikke totalt sett på mer enn rundt regnet 180 malerier.
Utstillingen «Hvert atom er farge» viser 76 av disse. Jeg synes utvalget er meget godt.
Her vil publikum finne både de maleriene hun er aller best kjent for, men helt sikkert også bilder de aldri før har sett.
En av Nordens fremste kunstnere
Harriet Backer har vært en av mine store favorittkunstnere i mange år, og jeg kjenner hennes kunstnerskap godt fra før. Likevel gikk jeg svært beriket ut av denne kunnskapsmettede og omfattende presentasjonen.
Harriet Backer er ikke bare en av Norges, men helt klart en av Nordens aller fremste malere.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.