Hopp til innhold

Vil levere bøker på døren med droner

Allerede neste år kan man i Australia få levert bøker på døren – med droner. Det eneste som gjenstår er en godkjennelse fra Australske myndigheter.

Flirtey Zookal flight

Et heksakopter skal etter planen levere bøker til et selvvalgt sted allerede i mars neste år.

Foto: Zookal

Zookal er en undervisningsportal som tilbyr leie og kjøp av bøker over nett. Nå har de inngått et samarbeid med Flirtey om å levere bestilte bøker med droner.

Adm.dir. i Zookal, Ahmed Haider og medgrunnlegger av Flirtey, Matthew Sweeny

(F.v.) Administrerende direktør i Zookal, Ahmed Haider, sammen med en av grunnleggerne av Flirtey, Matthew Sweeny.

Foto: Zookal

– Som et av få land i verden tillater Australia at man bruker droner til kommersielle formål. Derfor er dette et unikt sted å skape en ny drone-industri, sier grunnlegger og administrerende direktør i Zookal, Ahmed Haider.

Flirtey er et firma som har spesialisert seg på å utvikle ubemannede mini-fly. Medgrunnleggeren i firmaet, Matthew Sweeny, mener slike fly er en av tre industrier som kan være med på å forandre verden innen fem år.

– Flirtey er verdens første ubemannede fly med leverings-teknologi. Vi tar teknologi som tidligere bare var tilgjengelig for militæret, og kommersialiserer den slik at alle kan bestille varer og tjenester og få dem flydd rett til sin smarttelefon, sier Sweeny.

  • Se hvordan dronen virker her

Sikkerhet først

I første omgang skal seks droner lanseres, og planen er at disse skal produseres i to størrelser. De ubemannede flyene er beregnet å kunne bære litt over to kilo, og ifølge Haider kommer de til å korte ned leveringstiden med flere døgn.

– Mange kan nok forstå frustrasjonen over å få en hentelapp i posten, for så og måtte hente en vare på et annet leveringssted. Vi tenkte at det måtte finnes en bedre måte å gjøre dette på. Flirtey løser dette ved å kutte ned leveringstiden fra to til tre dager til to til tre minutter, sier han.

Når du bestiller bøker, bestemmer du hvor du vil ha dem levert. Det gjør du med en applikasjon, som i startfasen kun er tilgjengelig på Android-telefoner. Dronen vil da via en GPS finne leveringsstedet. Du kan også via appen følge pakken, og se når den nærmer seg.

(Saken fortsetter etter bildet)

Flirtey Zookal flight

Flirteys drone er bygget som et heksakopter med seks rotorer slik at den fortsatt kan fly om en av rotorene slutter å gå.

Foto: Zookal

Dronene er ikke beregnet å skulle lande, men ved et tastetrykk senkes pakken ned til mottaker. Sweeny understreker at de har satt sikkerheten først i utviklingen av dronene.

– Sikkerheten er vår topp-prioritet. Derfor har vi bygget den som et heksakopter (multikopter med seks rotorer, journ.anm.) slik at den kan miste motorkraft i en av propellene men fortsatt klare å fly.

I tillegg er dronen utstyrt med en anti-kollisjonsteknologi som skal holde den unna trær, bygninger, fugler og andre potensielle hindre.

Delte meninger

Nå er det planlagt en testflyvning i november, og dersom alt går etter planen vil kommersielle leveranser starte allerede i mars neste år. Det eneste som gjenstår er en godkjennelse fra australske myndigheter. Deretter håper de å kunne utvide til USA i løpet av 2015.

Men det er ikke bare i Australia man har sett på mulighetene for å levere varer med droner. I juni i år gjorde den britiske pizzarestauranten Domino's Pizza testflyvninger med sitt «Domicopter», et oktokopter med åtte rotorer.

(Saken fortsetter etter videoen)

Det er delte meninger om bokleveringskonseptet til Zookal og Flirtey. En skriver følgende i et kommentarfelt.

«Personlig tror jeg ikke dette kommer til å skje. Vi bor i Australia! LOL. Dessuten er det bare to mennesker i verden som kan lande et heksakopter hvis en motor svikter. ;-) Og hvor langt går dette flyet? En kilometer, to? Lykke til – jeg håper jeg tar feil. :-)»

En annen er i utgangspunktet positiv til ideen, men kritisk til varen som skal leveres.

«Takk! Jeg har sett for meg et slikt system i noen år. Jeg er glad for at noen faktisk jobber med det og vil gjøre det kommersielt tilgjengelig. Det vil revolusjonere leveranser, med fullt automatiserte transportsystemer. Men bøker? Vi har allerede teknologien til å aldri trenge bøker igjen, så det er en merkelig måte å vise veien fremover ved å levere noe gammelt.»

– Jeg ville vært livredd

Eirik Solheim

NRKbetas redaktør, Eirik Solheim, er skeptisk til Zookal og Flirteys ambisjoner om å levere bøker med droner.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Eirik Solheim, som er redaktør for NRKbeta og prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling har mange ubesvarte spørsmål etter å ha lest om Zookal og Flirteys droneprosjekt.

– Mye kan løses med teknologi, men ut fra det jeg har lest er jeg skeptisk til om sikkerheten blir godt nok ivaretatt, sier Solheim til NRK.no.

Han har selv bygget er quadkopter (multikopter med fire rotorer), og har sett hvilken skade rotorene kan gjøre.

– Jeg må si at sikkerhetsrisikoen er formidabel. Med mindre det er konstruert på en spesiell måte så er rotorene skarpe og kutter deg om du kommer borti. En kollega måtte sy åtte sting, sier Solheim, som innrømmer at han hadde vært skeptisk til å ta imot bøker fra en ubemannet drone.

– Det går nok an å konstruere en beskyttelse rundt rotorene, men jeg tror jeg ville vært livredd for å hente ned bøkene.

Solheim tror Zookal og Flirtey får en stor jobb i å skaffe seg tillatelse til å drive levering av bøker med droner, og understreker at i mange land vil dette være ulovlig.

– I Norge vil det nok ikke være lov med mindre man får en spesialtillatelse. Loven tilsier at du ikke kan sende av gårde ting du ikke har visuell kontakt med, sier han.

Tungt og meningsløst

I likhet med andre stiller Solheim seg uforstående til at det er bøker som skal leveres med drone.

– Jeg vil si at bøker egner seg bedre som elektronisk leveranse. Hvorfor fly døde trær, når du kan levere dem over nett? Bøker er av alle ting det minst fornuftige, og det er både tungt og meningsløst når du kan levere det elektronisk, fastslår han.

Til tross for at Flirtey forsikrer om at dronen er utstyrt blant annet med anti-kollisjonsteknologi, og at sikkerheten er deres topp-prioritet, mener Solheim at boklevering med droner kan være direkte livsfarlig i enkelte tilfeller.

– Risikoen er stor og usedvanlig skummel. Dronene vil nok fly i luftrommet under den kommersielle flytrafikken, men bøker veier litt uansett hvordan man vrir og vender på det. Tenk om de detter ned på veien og treffer en bil i frontruta, eller et menneske i hodet, spør han.