Hopp til innhold

Reiser jorda rundt i solcellebåt

Båten Planet Solar drives på solenergi og er verdens dyreste yacht i sitt slag. En gruppe solcelleentusiaster bruker nå 100-millionersbåten på en jordomseiling der de setter fokus på viktige miljøspørsmål.

Solar Yacht

Planet Solar er verdens største og dyreste solcelledrevne båt. Mannskapet reiser jorda rundt for å sette fokus på miljøet.

Foto: James Morgan / Ap

Miljøbåten har kostet rundt 100 millioner kroner å bygge og er verdens største solcelledrevne båt. Båten er 35 meter lang, 23 meter bred og er dekket med over 500 kvadratmeter solcellepanel som skaper energien som trengs for å drive båtens to motorer.

Star Trek Online

Starship Enterprise har muligens vært en inspirasjon for båtens designere.

Foto: NCsoft/Atari

Australia Solar Yacht

Dørken på båten er dekket av over 500 kvadratmeter solcellepanel.

Foto: James Morgan / Ap
Planet Solar har en makshastighet på 14 knop (26 km/t) og kjempebåtens futuristiske design har gjort at mange har sammenlignet den med romskipet Starship Enterprise fra «Star Trek»-serien.

Jakter på rekorder

Målet med prosjektet er å sette fokus på alternative energikilder. Mannskapet vil vise for en hel verden at det er på høy tid og fullt mulig å bytte ut det lite miljøvennlige drivstoffet båtene bruker i dag.

– Vi vil vise verden at vi har både energi og kunnskap til å gjennomføre endringer. Vi må ta vare på planeten og tenke på fremtiden, sier Planet Solars kaptein Raphael Domjan i båtens logg.

Planet Solar startet reisen fra Monaco i fjor og har jaktet på tidligere rekorder for å bevise at solcelleteknologi er et fullgodt alternativ til fossilt brensel Alt på første etappe hadde mannskapet vind i seilene og tok knekken på to tidligere rekorder. Båten krysset Atlanterhavet raskere enn noen annen solcellebåt og den tilbakela samtidig en lengre strekning enn noen slik båt har gjort tidligere.

Australia Solar Yacht

Båten er 35 meter lang og skiller seg ut i Brisbanes havn.

Foto: James Morgan / Ap

Har nådd Australia

Solcellebåten er utstyrt med kraftige litiumsbatterier som lagrer solenergien og gjør det mulig for yachten å kjøre i over fem netter uten direkte sollys. Dermed har den alle muligheter til å tilbakelegge mye større avstander enn lignende båter som også har benyttet seg av solenergi.

Båten har ankommet Brisbane i Australia og Manila på Fillipinene blir millionbåtens neste havn. Mannskapet har vært på farten i 245 døgn og setter kurs mot Afrika før den siste etappen fører skuta tilbake til Europa.