Facebooks ti år lange historie er fortellingen om nettsamfunnet som erobret verden slik ingen noensinne hadde klart tidligere. Mark Zuckerbergs baby etterlot seg en sti av fraflyttede og dødsdømte nettsamfunn: Den tidligere kjempen Myspace hadde på det meste over 100 millioner medlemmer, men måtte stå og se på at brukerne forduftet i løpet av få år.
Her hjemme var det en av Norges største byer som gikk dukken. Nettby hadde på det meste over 350 000 daglige brukere, og 70 prosent av norske tenåringer hadde opprettet en profil på tjenesten, ifølge Nettbys egne tall.
Les også:
Når dør Facebook?
I dag finner du 90 prosent av landets tenåringer på nettopp Facebook.
Les også:
De siste fem årene har dommedagsprofetiene vært mange, og hver måned dukker det opp nye eksperter og synsere som spår alt fra en snarlig til en langsom død for Facebook. For alle nettsamfunn har en ende, slik Nettby slukte Blink og Facebook svelget Myspace, vil også Facebook selv måtte kjempe for å holde seg flytende.
Allerede nå mener flere at skipet har begynt å ta inn vann. I TNS Gallups siste rapport om nordmenns bruk av sosiale medier, oppgir halvparten av Facebook-brukerne i alderen 15–29 år at de oppdaterer og deler informasjon sjeldnere nå enn for ett år siden.
Men de er fortsatt til stede.
Les også:
Like viktig som telefonen
Derfor er ikke Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg med på konklusjonen om at Facebook er på vei ned. Han har i mange år forsket på bruken av sosiale medier, og mener nettsamfunnet skiller seg fra alle andre sosiale nettverk.
– Facebook er mer enn bare et sosialt nettverk. I dag har det fått en posisjon på linje med telefonen. Det skaper en avhengighet til nettsamfunnet i den forstand at du er utenfor hvis du ikke er der, sier Brandtzæg til NRK.no.
Han begrunner det med at Facebook er nøkkelen til veldig mye. Her har du tilgang til både musikk, venner, invitasjoner til arrangementer, debatter i nettaviser og kundeservice for forskjellige bedrifter. Verdien av Facebook øker med størrelsen på nettverket.
– Jeg tror ikke Facebook vil dø. Den markedsposisjonen de har er helt unik. Vi ser at på nettet er det få, store aktører som tar hele kaka: Amazon har bokmarkedet, Google er søkemotoren, og Facebook det sosiale mediet.
Les også:
Står fjellstøtt
Facebooks egne tall fra desember 2013 viser at tre millioner nordmenn er registrert på nettsamfunnet. 2,2 millioner av disse er innom daglig. Og det er ikke bare et sted for ungdommen: Nesten 50 prosent av de norske brukerne over 60 år er innom nettstedet daglig.
Ferske tall fra TNS Gallup viser at Facebook fortsatt står fjellstøtt her til lands, også blant ungdommen som har fått en vane for å hoppe videre når foreldregenerasjonen logger seg på samme lekeplass som dem. Til tross for at den yngste målgruppen oppdaterer statusen sin sjeldnere, oppgir over femti prosent av den norske Facebook-befolkningen at de bruker nettsamfunnet like ofte som for ett år siden. Tretti prosent bruker det mer.
Halvparten av brukerne mellom 15–29 år oppgir likevel at det første de ville sjekket etter en uke uten internett-tilgang, er Facebook.
Les også:
Bortkastet tid
Lurer du på hvor mye tid du har brukt på Facebook siden du selv ble medlem? Den grafiske designeren Chris Wilson i Time Magazine har i anledning nettsamfunnets tiårsdag laget verktøyet «hvor mye tid har du kastet bort på Facebook?».
Hvis du velger å gi tjenesten tilgang til den offentlige profilen din, går den gjennom alt du har postet i løpet av profilens levetid og regner ut omtrent tidsbruk basert på dette.
Undertegnede har ifølge Time lagt igjen hele 29 dager, 19 timer og 47 minutter på Facebook siden 2007. Det tilsvarer nesten et helt års ferie, det.
Les også:
Kontroverser
Ti års netthistorie kommer selvfølgelig ikke uten kontroverser. Hver gang Facebook endrer på brukervilkår og personverninnstillinger blir det som regel bråk.
Les også:
Avsløringene sommeren 2013 om at Facebook og flere andre sosiale medier utleverte brukerinformasjon til den amerikanske overvåkningstjenesten NSA utløste voldsomme debatter, men ingen norsk medlemsflukt.
Også Facebooks reklamestrategier har møtt mye motstand opp gjennom årene, men som med alle stormer blåser det over til slutt. Noen brukere faller fra, men tilbake sitter flertallet som ikke lenger husker hvordan nyhetsstrømmen så ut uten sponsede annonser.
For hva i all verden skal vi finne på hvis vi melder oss ut?