NRK Meny
Normal

Nye tall: Facebook står fjellstøtt i Norge

Tross spådommer om Facebooks død viser ny undersøkelse at nettstedet er viktigere enn noen gang for nordmenn.

Bruk av Facebook

Facebook er nordmenns soleklart viktigste sosiale medium, viser nye tall fra TNS Gallup.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

I dag ble TNS Gallups statistikk over nordmenns bruk av sosiale medier for siste kvartal i fjor presentert.

Kari Nordstad

– Facebook er i en klasse for seg selv når det gjelder popularitet blant nordmenn, sier TNS Gallups avdelingsleder Kari Nordstad.

Foto: TNS Gallup

Der går det fram at Facebook er førstevalget blant sosiale nettsteder for alle nordmenn, uansett alder.

To av tre velger seg Facebook hvis de bare kunne bruke ett sosialt medium.

– På tvers av aldersgruppene har flest svart Facebook. Det er i en klasse for seg selv. Ingen over, ingen ved siden av, og ingen i nærheten, sier Kari Nordstad, avdelingsleder for PR-analyseansvarlig hos TNS Gallup og ansvarlig for undersøkelsen.

– Vi organiserer livet vårt på Facebook

I forrige uke skrev NRK.no at forskere ved Princeton spår masseflukt fra Facebook de kommende årene.

Kari Nordstad mener Facebook står fjellstøtt i Norge, og tror ikke populariteten vil gi seg. Ifølge Facebooks egne tall er totalt 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag.

– Det har etablert seg både som en nyhetskanal, en kommunikasjonskanal og en organisator av livet og hverdagen. Man organiserer livet sitt med utgangspunkt i Facebook, sier hun, og utdyper:

– I stedet for å huske telefonnumre og e-postadresser er det nok for mange å bruke Facebook. Mange idrettsklubber bruker for eksempel kun Facebook for å nå medlemmene, siden alle ungdommene er der likevel. Det er enklest å nå dem slik.

– Så det er altså kommet for å bli... ?

– Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at det forsvinner. Ingen andre er i nærheten. Vi ser at Snapchat har hatt en voldsom vekst blant de yngste, men det er mest for gøy og moro, og dermed ingen direkte konkurrent til Facebook som sådan, sier Nordstad.

TNS Gallup stilte spørsmålet «Tenk deg at du bare fikk beholde ett av de sosiale nettsamfunnene du i dag er med i. Hvilket ville du valgt?» og fikk følgende svar:

Svar fra undersøkelsen

Sosialt medium

Prosentandel

Facebook

66

Youtube

18

Instagram

3

Google+

2

Twitter

2

LinkedIn

2

Snapchat

2

Blogger

1

Andre

3

Kilde: TNS Gallups Social Media Tracker II for fjerde kvartal 2013.

– Også blitt en viktig nyhetskilde

Nordstad mener at Facebook, som begynte i 2004 som et lukket møtested for amerikanske universitetsstudenter, nå tjener langt flere funksjoner enn opprinnelig.

Mark Zuckerberg

Ifølge Facebook selv er 2,2 millioner nordmenn innom det som er verdens største sosiale nettsted hver dag. Her ved toppsjef Mark Zuckerberg.

Foto: NTB Scanpix / Reuters

– Vi ser at bruken av Facebook også har endret seg blant nordmenn. Nettstedet er i ferd med å få samme posisjon som VG. Man er innom hver dag og leser litt. Facebook er blitt en del av den daglige nyhetsoppdateringen din, sier hun.

Tallene fra undersøkelsen forteller at nesten en av to norske Facebook-brukere – 47 prosent – har mottatt nyhetssaker fra norske nettsteder på veggen sin i løpet av den siste uka.

Å sjekke Facebook er også det første en av to i aldersgruppa 15 til 29 ville gjort på internett hvis de var en uke uten nettilgang.

– En stor andel synes at å kontakte venner via Facebook er enklere enn via andre kanaler. De yngste foretrekker Facebook framfor sms og telefon for å kommunisere med venner og bruker chatfunksjonen veldig mye, avslutter Anne Nordstad.

Daglig besøk blant brukerne av hvert sosiale nettsted

 Sosialt medium

Alderssegment og prosentandel 

  Facebook

 15-29:  82


 30-44:  75


 45-60:  55


 60+:  47

  Youtube

 15-29:  36


 30-44:  22


 45-60:  11


 60+:  4

  Instagram

 15-29:  37


 30-44:  18


 45-60:  5


 60+:  2

  Snapchat

 15-29:  50


 30-44:  10


 45-60:  3


 60+:  1

  Twitter

 15-29:  21


 30-44:  3


 45-60:  4


 60+:  1

  Google+

 15-29:  3


 30-44:  4


 45-60: 3


 60+:  2

  Pinterest

 15-29:  3


 30-44:  4


 45-60:  0
 
60+:  0

Kilde: TNS Gallups Social Media Tracker II for fjerde kvartal 2013.