NRK Meny
Normal

Spår masseflukt fra Facebook

Forskere ved Princeton University tror Facebook vil miste hele 80 prosent av sine brukere innen få år. Facebook slår nå tilbake mot elite-universitetet.

Smarttelefon med Facebook app

Facebook har rukket å bli ti år, men nå spår forskere en dyster fremtid.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

Artikkelen er flere år gammel.

Facebook har blitt en populær tiåring, men får forskerne rett, er fremtiden neppe mye å rope hurra for.

– Mye tyder på at Facebook vil få en kraftig nedgang de kommende årene. De vil trolig miste 80 prosent av sine brukere mellom 2015 og 2017, heter det i studien fra Princeton University.

Forskerne bak Princeton-rapporten, John Cannarella og Joshua A. Spechler, hevder at Facebook allerede har nådd toppen av sin popularitet og at storhetstiden nå er over. Søkertall de har innhentet fra Google, viser at Facebook-søkene toppet seg i desember 2012, og at interessen deretter har dabbet av.

– Folk forventer at sosiale medier vil vare i all evighet, men realiteten er at folk faller fra når deres jevnaldrende mister interessen, hevder Cannarella og Spechler i studien.

Facebook slår tilbake

Facebook selv tar studien med en klype salt, og har nå svart Princeton-forskerne med en lignende undersøkelse, skriver Mashable.

– Ved å bruke samme metoder som i studien, prøvde vi å finne ut mer om dette Princeton Universitetet, og du vil ikke tro hva vi fant, skriver Facebooks data-analytiker, Mike Develin på sin Facebook-side.

I den uhøytidelige studien konkluderer Facebook med at studentantallet ved Princeton vil være halvert innen 2018, og at det innen 2021 ikke vil være noen studenter ved universitetet.

Til tross for «studien» påpeker Develin at Facebook elsker Priceton.

– Som data-analytikere ønsket vi å gi en morsom påminnelse om at ikke all forskning kan gjennomføres likt, og at noen analysemetoder fører til ganske sprø konklusjoner.

Dramatiske tall

Høyskolelektor Cecilie Staude, BI

Cecilie Staude mener Facebook har klart å følge godt med på utviklingen i sosiale medier.

Norske eksperter tror Facebook fortsatt har mange år foran seg.

– Jeg syns at 80 prosent nedgang i antall brukere høres veldig dramatisk ut. Det kommer nok til å skje en endring i bruken, men jeg tror folk fortsatt vil være til stede på Facebook, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring på BI.

Hun peker på at spesielt de unge endrer bruksmønsteret sitt på Facebook, men at det ikke er entydig at de forsvinner. Sosiale medie-brukere er flyktige, og ifølge Staude kan ting fort endre seg.

– Hvis det kommer et nytt og bedre alternativ, skal det ikke mye til før folk flytter over, men Facebook har et såpass godt fotfeste at brukertallet trolig vil holde seg stabilt.

Staude mener Facebook har klart å følge med på utviklingen i sosiale medier.

– Facebook er flinke til å se utviklingen og tilpasse seg deretter.

Mettet på det perfekte

Staude mener at flere har sett seg lei av hvordan folk bruker Facebook til å fremstille sin perfekte hverdag, og at bruken har endret seg de siste årene.

– Å fremstille livet sitt perfekt, har vært ganske betegnende den siste tiden, men nå ser vi stadig oftere eksempler på det motsatte. Flere har begynt å dele andre opplevelser som sykdom og død.

Også snokingen har flere blitt mettet på.

– Folk syns det ikke lenger det er så spennende å snoke i naboens privatliv. Til tross for at mange fortsatt gjør det, er det flere som begynner å gå lei. Det er stas en stund, men mange har nok verken tid eller interesse av det lenger, sier Staude.

Tar i bruk nye medier

Heller ikke Berit Skog har troen på Facebook-flukt, men spår visse endringer.

– Mange er trofaste brukere av Facebook, men tar også i bruk nye medier, sier Skog, førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Berit Skog

Facebook-bruken har endret seg de siste årene, mener Berit Skog.

Foto: NTNU info

Hun trekker frem Snapchat, Kik, Bitstrips og Instagram som eksempler.

– De nye og populære mediene legger større vekt på bilder fremfor tekst.

Endringer fra det polerte og perfekte til humor og selvironi, er en annen viktig endring Skog mener har preget Facebook.

– Vi registrerer en endring til en mer avslappet modus på de nye sosiale mediene. På Snapchat er glamfaktoren kraftig nedtonet sammenlignet med profilbildene på Facebook, sier Skog til NRK.

– Facebook er ingen sykdom

Internettekspert og lektor ved Universitetet i Oslo, Gisle Hannemyr mener rapporten har flere metodemessige problemer. Funnene i Priceton-rapporten er basert en kombinasjon av søkertall fra Google og teorier om at Facebook oppfører seg som en epidemi. Hannemyr peker på at medier og sykdomsepidemier historisk sett har utviklet seg etter ulike modeller.

– Spørsmålet er om Facebook ligner mest på en sykdom eller et medium? Forskerne bak denne rapporten mener åpenbart at Facebook ligner på en sykdom, sier Hannemyr til NRK.

Forskerne trekker frem MySpace som et eksempel som fulgte epidemi-modellen. De opplevde en søkertopp i 2008, og antall brukere gikk deretter bratt nedover.