Hopp til innhold

Facebook nærmer seg 500 millioner kroner i annonseinntekter

Medievitere spår at Facebook vil passere 450 millioner kroner i annonseinntekter innen utgangen av 2012.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg håver inn annonsekroner, også i Norge. Medievitere tror på en dobling av annonseinntektene innen tre-fire år.

Foto: MAXIM SHEMETOV / NTB Scanpix/Reuters

Siden Facebook virkelig begynte å vokse i slutten av 2007 har spørsmålet vært det samme. «Hvordan skal Facebook tjene penger?»

Nå som det sosiale nettverket har begynt med mer aggressiv annonsering mot brukerne sine, virker ikke inntektene å være deres største problem.

I hvert fall ikke i Norge.

Selv om Facebook-gründer Mark Zuckerberg aldri går ut med eksakte tall, spår norske medievitere at Facebook vil ta en solid andel av de norske annonsekronene allerede i år.

– Vi tror at Facebook passerer 450 millioner kroner i 2012, sier mediedirektør Jarle Thalberg i Aegis Media og Christian Fure i Aegis-byrået Vizeum til Dagens Næringsliv.

Kommer til å nærme seg én milliard i 2015

Ifølge Wikipedia hadde verdens største sosiale nettverk inntekter på totalt 21,3 milliarder kroner i fjor, noe som var en oppgang på 88 prosent (!) fra i fjor.

Selv om børsen og Facebook ikke akkurat har vært bestevenner så langt, tror Thalberg og Fure på ytterlige økning av inntektene.

– Facebook vil ikke være langt unna én milliard kroner i 2015, gitt fortsatt utvikling i annonseproduktene, sier Fure.

FACEBOOK/ Handout photo of Facebook Chief Executive Mark Zuckerberg ringing Nasdaq's opening bell in Menlo Park

Facebook gikk på børsen i mai, med brask og bram.

Foto: FACEBOOK / NTB Scanpix