Hopp til innhold

Scarlett valgte brusmaskinen

Den amerikanske skuespilleren Scarlett Johansson har valgt å trekke seg fra sin rolle i den humanitære organisasjonen Oxfam på grunn av sterk kritikk etter reklamefilm for en israelsk brusmaskin med fabrikk på okkupert palestinsk område.

Scarlett Johansson

Skuespiller Scarlett Johansson (29) får kritikk for å fronte en israelsk brusmaskinprodusent.

Foto: TIZIANA FABI / Afp

Det er ikke alltid så enkelt å være superstjerne. Noen ganger må man ta vanskelige valg, slik den 29-årige amerikanske skuespilleren Scarlett Johansson har gjort denne uka.

Hun har skrevet under en kontrakt for å være frontfigur for en israelsk brusmaskinprodusent, og debuterer i sin nye rolle med reklamefilm under Superbowl, et av verdens mest sette tv-programmer som skal på lufta 2. februar.

Se videoen på Youtube:

Kritikk og satire

Reklamen har blitt kalt for sexy for det amerikanske publikum og, men det er ikke det som har satt sinnene i kok på sosiale media verden over. Brusmaskinene har en fabrikk i bosettingen Maale Adumim, okkupert palestinsk territorium med andre ord.

Det florerer med satiriske bildemontasjer på nett av der Johansson med sitt lange hår, røde lepper og sugerør i munnen står i forkant med palestinere klemt sammen i gitter bak henne.

Og ikke nok med kritikk og satire, Johanssons nye engasjement kommer i konflikt med hennes rolle som ambassadør for en av verdens største humanitære organisasjoner, Oxfam.

Den britiske organisasjonen er ikke noen fan av de israelske bosettingene og oppfordrer til å unngå all handel med varer derfra. Organisasjonen ble på sin side oppfordret til å dumpe skuespilleren som ambassadør for verdens trengende.

Valgte brusmaskinen

Men i går kveld kom Johansen dem i forkjøpet. I en pressemelding skriver hennes talsmann at Scarlett Johansson har valgt å trekke seg som ambassadør for Oxfam på grunn av grunnleggende forskjeller når det gjelder boikott og sanksjoner.

I valget mellom å reklamere for en brusmaskin og samle inn penger for en humanitær organisasjon, valgte hun altså brusmaskinen med slagordet: «Sett boblene fri».

SISTE NYTT

Siste nytt