Som de første i landet skal 32 ungdoms- og videregåendeskolelærere i Nord-Trøndelag bli motivasjonsinstruktører. De skal lære andre lærere å motivere elevene.
– Vi må prøve å finne noen metoder som motiverer elevene gjennom mestring, sier lærer, Tor Arne Frøset som i dag sitter på skolebenken.
Prosjektet heter Ny-Giv og er en satsing fra kunnskapsdepartementet. Denne videreutdanninga er likevel en tilleggssatsing fra Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Frøset tror det viktigste han tar med seg fra kurset er å ta utgangspunkt i noe elevene kan fra før.
– Skal inn i hodet til ungdommene
Det er høyskolelektor Egil Hartberg som underviser lærerne. Han mener lærerne må endre tankesett om de skal klare å motivere elevene.
- Les også: Læreren må selv forstå pensum
– Det handler om hvordan du tenker om hva som er jobben din. I stedet for å ha fokus på deg selv, så bør lærerne ha fokus ungdommene. De skal inn i hodet til ungdommene. Lærerne skal finne ut hvordan ungdommene kan utvikle seg fra der de er, sier Hartberg.
– Halvorsen er for uambisiøs
I Nord-Trøndelag fullfører 70 prosent av elevene videregående utdanning. Det er ikke fylkeskommunen fornøyd med, og har derfor satt i gang denne videreutdanningen som de mener er unik.
- Les også: 600 lærere til skoler som sliter
– Vi vet at vi lykkes med det kunnskapsministeren har satt i gang, men vi mener hun er for uambisiøs. Derfor fyller vi på med ressurser slik at flere elever og lærere skal få tilgang til denne kompetansen, sier fylkesråd Anne Marit Mevassvik.