Hopp til innhold

Setter «hårete» mål for vei og bane i Trøndelag

30 milliarder kroner skal brukes på det som kalles det største vei- og baneprosjektet i Trøndelag noensinne. Bilistene kan vente seg mange nye bomstasjoner.

Bjørn Arild Gram, ordfører i Steinkjer (Sp)

MÅ HA AMBISJONER: – Vi må ha store ambisjoner også i Trøndelag. Vi kan ikke bare sitte og se på at andre landsdeler stikker av med samferdselskronene. Så jeg synes det bør være en ambisjon å jobbe etter, sier Steinkjer-ordfører Bjørn Arild Gram (Sp).

Foto: Ole-Jørgen Finnes / NRK

Det kom frem da samarbeidsutvalget for utbedringen av E6 mellom Trondheim og Steinkjer, samt Trønderbanen og Meråkerbanen, gjorde opp status for sitt arbeid i dag.

Politikerne håper å ha gigantprosjektene ferdig til 2030.

– Vi bør i hvert fall ha det som ambisjon. Det er krevende å få det til, og høres lenge ut, men 15 år går faktisk ganske fort. Det er ganske omfattende planprosesser, og vi må ha bevilgninger fra nasjonalt hold, sier Steinkjer-ordfører Bjørn Arild Gram (Sp) til NRK.

– Vi må ha store ambisjoner også i Trøndelag. Vi kan ikke bare sitte og se på at andre landsdeler stikker av med samferdselskronene. Så jeg synes det bør være en ambisjon å jobbe etter, legger han til.

(Saken fortsetter under kartet)

Delstrekninger E6 Åsen-Steinkjer, planer

SJU DELSTREKNINGER: E6 mellom Åsen og Steinkjer er delt opp i sju delstrekninger: 1) Åsen/Vassmarka - Holsand, 2) Holsand - Branes, 3) Branes - Mule, 4) Mule - Verdal, 5) Verdal - Fleskhus, 6) Fleskhus - Mære, 7) Mære - Vist.

Foto: Samarbeidsutvalget for E6 Trondheim - Steinkjer, samt Trøndebanen og Meråkerbanen

Største prosjekt noensinne

Karin Bjørkhaug (KrF), som leder samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, deler Grams ambisjoner:

– Det er femten år. Men vi ligger generelt etter når det gjelder veiinvesteringer, så vi har litt å ta igjen. Jeg tror det er viktig å jobbe med en slik ambisjon om å være klar i 2030, mener Bjørkhaug.

Karin Bjørkhaug, KrF-politiker

STØRSTE NOENSINNE: – I trøndersk målestokk vil jeg si at dette er det største prosjektet både på vei og bane, sier Karin Bjørkhaug (KrF), som leder samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Foto: Ole-Jørgen Finnes / NRK

Alternativer for tunnel E6 Kvithammer i Stjørdal - Åsen i Levanger

TUNNELER: Alternativer for E6-traseen mellom Kvithammer i Stjørdal og Åsen i Levanger. Et mål er å legge veien vekk fra de smale og trange partiene ved Langstein. Enkelte av traséalternativene har høy tunnelandel.

Foto: Samarbeidsutvalget for E6 Trondheim - Steinkjer, og Trønderbanen og Meråkerbanen
Firefelts motorvei, nye tunneler, elektrifisering av jernbanen og dobbeltspor (se faktaboks). Samlet har det aldri vært et større prosjekt i Trøndelag, ifølge KrF-politikeren:

– I trøndersk målestokk vil jeg si at dette er det største prosjektet både på vei og bane, sier hun.

Bompenger

Det pågår planarbeid for E6 langs hele strekningen Trondheim - Steinkjer.

Trønderne kan bli nødt til å punge ut for å kjøre de nye veiene, når de en gang står klare:

Kommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal holder nå på å avklare om utbyggingen av strekningen Ranheim - Værnes skal finansieres med bompenger.

For strekningen E6 Stjørdal - Steinkjer foreligger det et prinsippvedtak om bompengefinansiering både hos fylkeskommunene og i kommunene veien går gjennom.

Sammenheng

Fylkene har tidligere prioritert vei sør for Trondheim og bane nord for byen, ifølge Bjørkhaug. Nå er blikket rettet mot både vei og bane nordover.

– Det er viktig å sikre gode kommunikasjonsforbindelser mellom de to trønderske fylkene, sier Bjørkhaug.

Både jernbane og vei har prioritet, påpeker hun.

– Det er viktig at dette sees i sammenheng, slik at jernbanen kan ta sin andel av trafikken og dermed dempe presset på veien, forklarer KrF-politikeren.