Det kom frem da samarbeidsutvalget for utbedringen av E6 mellom Trondheim og Steinkjer, samt Trønderbanen og Meråkerbanen, gjorde opp status for sitt arbeid i dag.
Politikerne håper å ha gigantprosjektene ferdig til 2030.
– Vi bør i hvert fall ha det som ambisjon. Det er krevende å få det til, og høres lenge ut, men 15 år går faktisk ganske fort. Det er ganske omfattende planprosesser, og vi må ha bevilgninger fra nasjonalt hold, sier Steinkjer-ordfører Bjørn Arild Gram (Sp) til NRK.
– Vi må ha store ambisjoner også i Trøndelag. Vi kan ikke bare sitte og se på at andre landsdeler stikker av med samferdselskronene. Så jeg synes det bør være en ambisjon å jobbe etter, legger han til.
(Saken fortsetter under kartet)
Største prosjekt noensinne
Karin Bjørkhaug (KrF), som leder samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, deler Grams ambisjoner:
– Det er femten år. Men vi ligger generelt etter når det gjelder veiinvesteringer, så vi har litt å ta igjen. Jeg tror det er viktig å jobbe med en slik ambisjon om å være klar i 2030, mener Bjørkhaug.
– I trøndersk målestokk vil jeg si at dette er det største prosjektet både på vei og bane, sier hun.
Bompenger
Det pågår planarbeid for E6 langs hele strekningen Trondheim - Steinkjer.
Trønderne kan bli nødt til å punge ut for å kjøre de nye veiene, når de en gang står klare:
Kommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal holder nå på å avklare om utbyggingen av strekningen Ranheim - Værnes skal finansieres med bompenger.
For strekningen E6 Stjørdal - Steinkjer foreligger det et prinsippvedtak om bompengefinansiering både hos fylkeskommunene og i kommunene veien går gjennom.
Sammenheng
Fylkene har tidligere prioritert vei sør for Trondheim og bane nord for byen, ifølge Bjørkhaug. Nå er blikket rettet mot både vei og bane nordover.
– Det er viktig å sikre gode kommunikasjonsforbindelser mellom de to trønderske fylkene, sier Bjørkhaug.
Både jernbane og vei har prioritet, påpeker hun.
– Det er viktig at dette sees i sammenheng, slik at jernbanen kan ta sin andel av trafikken og dermed dempe presset på veien, forklarer KrF-politikeren.