Hopp til innhold

Sendte pasientinfo til feil person

Svikt i flere ledd i Posten førte til at pasientinfo fra Hammerfest sykehus havnet i både feil postkasse og i feil fylke.

Pasientinfo i feil postkasse

Dette brevet skulle til Hammerfest, men havnet i postkassen til Kjell Arne Reisch i Trondheim.

Foto: Elisabeth Skarrud/NRK

Jørn Michalsen

Jørn Michalsen i Posten sier det har vært en svikt i flere ledd. Han beklager at slike ting kan skje.

Foto: Posten

Kjell Arne Reisch er bosatt i Kløverveien 3 i Trondheim. Sist onsdag mottok trønderen et brev fra Hammerfest sykehus, men problemet var at brevet ikke var adressert til han.

– Jeg gjorde ingenting med brevet da jeg fikk det, jeg så jo at det ikke var mitt navn på konvolutten. Dessuten så bor jeg i Kløverveien 3, og dette brevet skulle til et annet nummer i Kløverveien, sier Reisch.

Men selv om de to gateadressene kan virke like ved første øyekast, så har brevet havnet veldig feil.

– Selv om begge bor i Kløverveien, så er det en viss forskjell på Trondheim og Hammerfest, sier Reisch.

Samme gatenavn, men feil fylke

For det bortkomne brevet er tydelig merket med navn og adresse til den rettmessige eieren som bor et godt stykke nord for Trøndelag.

– Det står veldig klart og tydelig at dette brevet skal til Hammerfest, så jeg skjønner ikke helt hvordan det har havnet i postkassen min.

Reisch synes det er veldig beklagelig at slike ting skjer, spesielt når det dreier seg om såpass personlige opplysninger.

– Brevet er jo merket med røngtenavdelingen ved Hammerfest sykehus, så dette er nok informasjon som ikke skal havne på avveie.

– Skulle rette opp feilen

Da Reisch oppdaget feilen tok han med seg konvolutten ned til det lokale postkontoret og opplyste om feilsendinga.

– Der beklaga de feilen. Personen jeg snakka med lovte å rette det opp så raskt som mulig, sier han.

Posten mottar over en milliard brev i året, og selv om det er beklagelig, så er dette slikt som kan skje, ifølge informasjonssjef Jørn Michalsen.

– Det er vanskelig å forklare grunnen til at slike ting skjer. Det har nok skjedd en feil ved sorteringen. Dette burde vært oppdaget før brevet havnet i postkassen, og jeg må bare beklage, sier han til NRK.no.

Skylder ikke på postmannen

Michalsen sier feilen skjer på grunn av at flere ledd i systemet svikter.

– Det er ikke postmannens feil. Han eller hun har utallige brev de skal levere hver dag, og de har ikke tid til å gå og lese på hvert enkelt brev før det havner i postkassen.

– Her er det generelt Posten som har hatt en dårlig dag på jobben. Brevet burde vært stoppet flere ganger før det havnet feil, sier han.

– Får dere mange telefoner fra sinte folk som opplever dette?

– Med tanke på antall brev hvert år, så må vi jo innrømme at det skjer feil. Og i løpet av året så kan det komme noen telefoner, sier Michalsen.

NRK.no har ikke lyktes med å komme i kontakt med den rettmessige eieren av brevet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.