Astri Moldahl, Emma Tagseth og Kristine Malm ved Byåsen videregående skole hører stadig om jenter som tar piratdrosje med helt ukjente sjåfører.

– Det er dumt å være naiv og velge de enkleste løsningene, sier Moldahl, som synes helgas voldtekt av ei ung jente er tragisk.

Gjengangere blant piratsjåførene

Trøndertaxi vil satse på elbiler - Tom Rune Arnsen i Trøndertaxi reagerer sterkt på helgas pirattaxi-voldtekt. - Foto: Anders Ulvolden /

Tom Rune Arnsen i Trøndertaxi reagerer sterkt på helgas pirattaxi-voldtekt.

Foto: Anders Ulvolden

Tom Rune Arnsen er salgs- og markedsansvarlig i TrønderTaxi. Han er opprørt over det som har skjedd i helga.

– Vi synes det er veldig, veldig leit, og det er tragisk for dem som blir utsatt for noe slikt, sier han.

Arnsen sier at piratdrosjevirksomhet foregår gjennom hele året, og at det blant annet i Søndre gate er en fast gjeng som tilbyr sine tjenester.

– Våre sjåfører kjenner igjen flere av dem. Noen av dem er ganske aktive med å skaffe seg kunder, sier han.

– Det eneste vi kan gjøre er å bistå politiet så godt vi kan.

– Skal føle seg trygge hos oss

I Trondheim har det vært saker hvor også profesjonelle sjåfører i seriøse selskaper har vært innblandet i overgrep mot unge jenter.

– Det er slike saker som gjør det veldig viktig for oss å kommunisere at vi har Norges strengeste opplæring før du får sette deg bak rattet på en drosje, sier Arnsen.

I hans selskap foregår det kontinuerlig overvåkning av alle biler. I tillegg jobber de aktivt med holdninger.

– Vi har heldigvis ikke hatt episoder av denne art i TrønderTaxi på så lenge jeg kan huske. Det tror jeg skyldes internjustisen vi har i selskapet, sier han.

– Våre kunder skal føle seg trygge.

– Politiet mangler ressurser

Piratdrosje - Det kan være fristende å ta en piratdrosje, men det kan også være farlig. - Foto: Nyhetsspiller /

Det kan være fristende å ta en piratdrosje, men det kan også være farlig.

Foto: Nyhetsspiller

Thorleif Langlo har kjørt drosje i 26 år. Han ser at piratdrosjene står på faste steder, og mener at det hovedsakelig er innvandrere som kjører.

Han sier at de som er ute i helgene vet hvor de kan finne piratdrosjene.

– Vi kan ikke gjøre så mye med det, annet enn å registrere hvem som kjører og ta nummeret på bilen. Men politiet har ikke ressurser nok til å ta seg av piratsjåførene, sier han.

Også Langlo synes det virker som om piratsjåførene er pågående i forhold til å skaffe seg kunder.

– Det kan være fristende å ta en piratdrosje når taxikøen er lang. Men det trenger ikke bli noe billigere, sier den erfarne sjåføren.

– Lag avtaler tidlig på kvelden

Jentene fra Byåsen videregående skole har klare holdninger til bruk av piratdrosje.

– Jeg sørger enten for å bli hentet eller jeg tar buss, sier Emma Tagseth.

Kristine Malm forstår at mange føler at pirattaxi er det enkleste når man skal hjem på natta, men ville ikke gjort det selv.

– Men folk havner i situasjoner hvor de ikke tar så kloke valg som de ellers kanskje ville gjort, sier hun.

Malm forteller at hennes foreldre vil vite når og hvordan hun har tenkt å komme seg hjem før hun drar på byen.