Hopp til innhold

Kjører London-taxi i Trondheim

Audun Asphjell er glad i biler med sjel. Derfor har han hentet en ekte London-taxi til Trondheim.

London-taxi foran Britannia hotell i Trondheim.

Hvor passer London-taxien bedre enn foran Britannia hotell i Trondheim?

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

BILDENE: London-taxi i Trondheim

Audun Asphjell kjører London-taxi i Trondheim.

Audun Asphjell stiller i sjåfør-lue med blank skjerm og slips.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Alle som har vært i London har prøvd den: En stor og klumpete bil med en dyp, myk sofa bakerst og feilvendte klappseter, skillevegg mot sjåføren og en innvendig takhøyde som tilater passasjerene å beholde hatten på.

En slik bil har Audun Asphjell fra Trondheim nå kjøpt for å kjøre som selskapsdrosje i Trondheim. At den går som selskapsvogn betyr at den kun kan ta bestilte turer. Audun Asphjell kan ikke ta opp passasjerer fra taxiholdeplasser.

– Dette er en drosje for spesielt interesserte. En tur koster minimum 250 kroner, sier han.

Bil med sjel

– Jeg har vokst opp i en bilgal familie. Da jeg fant denne bilen på internett måtte jeg bare ha den, sier Audun Asphjell.

Selv om London-taxien ser gammel ut er den ganske ny. Audun Asphjells drosje er bygd i 1996, og er av noen få tusen som er bygd med rattet på venstre side.

– Disse bilene ble bygd med uforandret karrosseri fra 1959 til 1997. Denne bilen er dermed ganske ny.

Spesielle egenskaper

Disse bilene ble utformet utelukkende for å gå som taxier i London. Det har gitt disse drosjene utstyr og egenskaper som er unike for Black Cab- eller Hackney Carriage-taxiene, som er de kalles i England.

– Disse bilene må han en skillevegg mellom passasjerene og sjåføren. Kravet skyldes at passasjerene skal kunne snakke uforstyrret sammen under kjøreturen.

En annen detalj er at sjåføren bestemmer nå kundene skal slippe ut av kupéen.

– Kundene slipper ikke ut før de har betalt, sier den stolte sjåføren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audun Asphjell kjører London-taxi i Trondheim.

Audun Asphjell kan se passasjerene, men ikke høre hva de sier.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Brudens favoritt

London-drosjene er kjent for sin romslige kupé. Det er plass til seks passasjerer, hvor to må sitte på klappsete. Den store plassen gjør at bilen er populær som brudebiler.

– Her er det plass til både slør og slep, sier Audun Asphjell som til daglig kjører en vanlig taxi.

Brudekjøring er et av de markedene har har tenkt å satse på. Et annet er kjøring fra vorspiel til utesteder.

Med seks sitteplasser er denne bilen nesten en maxi-taxi. London-taxiene er i ferd med å spre seg. Fra før har Oslo, Bergen og Haugesund London-taxier i drosjetrafikk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Snur på femøringen

Retter på lua. Audun Asphjell kjører London-taxi i Trondheim.

Audun Asphjell retter på lua i speilet på sin London-taxi.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

En annen unik egenskap er den utrolig snaue svingradiusen. Disse bilene har en spesiell forstilling som gjør at de kan snu på femøringen. Mer presist; de har en svingradius på 7,6 meter.

Det er fordi de skulle kunne kjøre helt inn til hovedinngangen på Savoy Hotel, og ut igjen uten å rygge.

For de bilinteresserte kan vi melde at bilen veier 1,65 tonn. Denne bilen har en Nissan 2,7 liters dieselmotor som bruker 0,7 liter per mil.

– Effekten (på 63 hestekrefter) er liten i forhold til den store motorstørrelsen. Det betyr at motoren kan gå og gå i det uendelige. Det finnes drosjemotorer som har gått 1 million miles (1,609 millioner kilometer, eller 40 ganger rundt jorda ved ekvator), sier Audun Asphjell.

Audun Asphjells bil har opprinnelig gått som taxi i Düsseldorf. Han fant den på bruktbilsiden mobile.de. Han ga 6400 Euro for bilen. I tillegg kom 25.000 i toll og moms på hele herligheten. Totalt kom bilen på 95.000 kroner.