– Jeg har ikke hørt om noen som er produsert i Norge som er eldre, men det er mulig det finnes, sier Jan Arve Fordal i Stjørdal.
Han er eier av motorsykkelen av merket «Trønderen».
Byggeår: 1913
Motorsykkelen ble bygget i 1913 ved Olav Køhlers sykkelfabrikk i Stjørdal.
De produserte i hovedsak sykler, men laget også mellom fem og ti motorsykler.
Motoren som står i «Trønderen» ble importert fra Sveits, men resten er av kjøretøyet er laget i Norge.
For å sette alderen i perspektiv: 1913 var året da kvinner fikk stemmerett i Norge.
Bestefars sykkel
Motorsykkelen tilhørte Fordals bestefar, og klenodiet er både restaurert og registrert.
– Broren min tok vare på den i noen år, så fikk jeg overta den.
Da han startet restaureringsarbeidet var de fleste delene hele, men enkelte ting som dekkene er nye.
Og i fall noen lurer, registreringsnummeret står til byggeåret: «V 1913».
Fri eksos gir 3 HK
«Trønderen» er utstyrt med et spjeld som gjør at den kan kjøres med fri eksos
Da dobles tallet på hestekrefter fra 1,5 til 3. Motoren er for øvrig en firetakter på 240 kubikkcentimeter.
Jan Arve Fordal forteller at det er stas å sitte bak styret på en 100 år gammel MC.
– Den er fin å kjøre. Det er trivelig å sitte og høre på lyden og tøffe i vei.