Hopp til innhold

– La NAV-kontorene utstede pass

Det er så stor pågang for å skaffe pass i sommerhalvåret, at mange blir avvist av politiet. Høyre mener andre offentlige etater må kunne ta over denne oppgaven.

Linda Hofstad Helleland

– Det er ikke greit at folk må vente i timevis for å få utstedt pass, sier Høyres Linda Hofstad Helleland.

Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix

Sommermånedene juni, juli og august er de travleste. Folk må stå timevis i kø, og ofte blir de sendt hjem igjen med uforrettet sak. Politiet har rett og slett ikke kapasitet til å ta seg av pass-kundene.

– Når folk må ta fri fra jobb og kanskje ta ut barna fra skolen for å skaffe seg pass, viser det at systemet ikke virker. Høyre vil derfor vurdere om andre offentlige etater kan utføre oppgaven som politiet gjør i dag, sier stortingsrepresentant for Høyre, Linda Hofstad Helleland.

Pass

– Det er vanskelig for politiet å prioritere pass, for de må bruke ressursene på andre oppgaver, sier Linda Hofstad Helleland (H).

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

– En prøvelse for publikum og ansatte

Politiet i Sør-Trøndelag har hatt en enorm pågang de siste dagene, og har måttet avvise folk som kommer for å ordne seg pass.

– Vi må avvise kunder jevnlig, både i byen og på lensmannskontorene i distriktene, sier leder for forvaltningsavdelinga hos politiet i Sør-Trøndelag, Morten Dombu.

Han ser at ventetida kan bli en prøvelse både for publikum og de ansatte, og anbefaler folk å skaffe eller fornye pass på høsten eller vinteren.

Men dette er ikke bare et sørtrøndersk problem.

– Dette gjelder for hele landet, sier Dombu.

Vil ta det opp med justisministeren

Linda Hofstad Helleland fra Høyre sier dette har vært et problem i flere år.

– Ideelt sett burde politiet hatt åpent fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Men det er viktig at politiet får konsentrert seg om de viktigste oppgavene sine, nemlig å sørge for trygghet for befolkningen.

Hun mener det derfor må åpnes for at andre offentlige etater kan utstede pass.

– Dette er en sivil forvaltningsoppgave, og flere etater i kommunene må kunne utføre denne oppgaven, som rådhus og NAV-kontor.

Helleland sier hun vil ta opp spørsmålet med justisministeren.

Passkø

Passkø på Politihuset Grønland i Oslo.

Foto: Maria K. Myrvoll / NRK

– Gammeldags system

– Å utstede pass innebærer tilgang på informasjon som kanskje ikke alle bør ha. Hvordan skal man sikre at sensitiv informasjon ikke lekker ut?

– Det er viktig å ivareta folks rettssikkerhet og personvern. Men fra før behandler jo NAV-kontorene saker tett knyttet til personlig informasjon. Justisdepartementet og regjeringen må vurdere nøye om andre enn politiet kan få dette ansvaret, sier Helleland.

Hun presiserer at det i dag er sivilt ansatte i politiet som utsteder pass, og mener derfor at sivilt ansatte i andre offentlige etater kan utføre den samme oppgaven.

Høyre mener dagens ordning er gammeldags og tungrodd.

– Systemet er ikke godt nok. Vi må se på nye løsninger. Jeg er opptatt av at publikum skal få bedre service og raskere behandling.