Hopp til innhold

Gir ulykkesreduksjon på 23 prosent

Få trafikksikkerhetstiltak har større effekt enn gjennomsnittsmålinger, ifølge Statens vegvesen. Nå får landets tredje tunnel nye fotobokser som skal gi lavere fart og færre ulykker.

Gjennomsnittsmåling Helltunnelen

Nye fotobokser som måler gjennomsnittsfarta over fire kilometer ble montert i Helltunnelen i dag.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Ny fartsmåling i Helltunnelen

Ny fartsmåling i Helltunnelen.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK
Ruth Myklebust i Statens Vegvesen

Ruth Myklebust i Statens vegvesen.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Helltunnelen i Sør-Trøndelag er landets tredje tunnel hvor det blir installert gjennomsnittsmålinger, eller streknings-ATK, for å få ned farta. De nye fotoboksene vil være operative i løpet av mars.

I midten av februar fikk Tromsøysundtunnelen i Troms samme type fartsmåling, og noen dager senere ble utstyret installert i Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal.

– Alle er en del av et prøveprosjekt hvor vi skal finne ut hvilken effekt målinger kan ha i tunneler. Vi er helt i startgropa, sier Ruth Myklebust i Statens vegvesen.

Se oversikt over alle stedene med streknings-ATK nederst i artikkelen.

Bare gode erfaringer

Erfaringene med gjennomsnittsmålinger utenfor tunneler er gode. Telemark var først ut med de nye fotoboksene på E18 ved Bamble fra juli 2010

Også E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen i Oppland og riksveg 3 like sør for Alvdal i Østerdalen i Hedmark var prøvekaniner for ordninga.

– Vi har bare positive erfaringer, farta har gått ned med omtrent 10 prosent. Vi har ikke hatt noen ulykker siden etableringa, sier Hanne Finstad i Statens Vegvesen i Hedmark.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gjennomsnittsmåling Eiksundtunnelen

Slik ser bildene som blir tatt ut. Bildet er fra Eiksundtunnelen.

Foto: Statens vegvesen

Gult varsellys = bot i posten

Gjennomsnittsmålingene innebærer at snitthastigheten blir målt over en strekning. En fotoboks registrerer kjøretøyet i et punkt A og en ny fotoboks registrerer kjøretøyet i et punkt B.

Boksene gjenkjenner kjøretøyene og tar bilde av føreren. Hvis man har kjørt for fort vil et varsellys blinke gult omtrent 50 meter etter den siste boksen. Boksene måler farta svært nøyaktig, ifølge Vegvesenet.

Alle som passerer boksene blir tatt bilde av, men bildene av dem som ikke kjører for fort blir slettet.

Bøtene for å kjøre for fort er de samme for gjennomsnittsmålingene som å bli knipset av «vanlige» fotobokser eller å bli tatt i laserkontroller.

Antall ulykker går ned

Gjennomsnittsmåling Helltunnelen

De nye boksene ble montert i dag.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

– Vi ser at vi får en mye mer jevn hastighet på strekningene enn når vi bare har en enkelt fotoboks. Antall ulykker blir redusert med omtrent 23 prosent. Veldig få trafikksikkerhetstiltak har en så bra effekt, sier Myklebust.

I Helltunnelen blir boksene montert på utsiden, i retning Trondheim lufthavn Værnes. Dette er en tunnel hvor det ofte er blitt kjørt for fort.

– Det har blitt kjørt for fort i denne tunnelen. Vi har hatt mange overtredelser.

Venter penger i kassa

Formålingene Statens vegvesen har gjort med streknings-ATK de siste dagene viser det samme.

– Vi har lite overtredelser i rushtida når det er kø, men vi antar at vi får noen penger i kassa hvis folk ikke skjerper seg, sier Myklebust.

Helltunnelen er 3928 meter lang og har en fartsgrense på 80 kilometer i timen.

– Vi får sette på cruisekontrollen

Trafikkoordinator ved Nord-Trøndelag politidistrikt, Sture Nørholm, tror farta i tunnelen vil gå ned med gjennomsnittsmålingene.

– Jeg forventer at hastighetene går ned. Bare noen få kilometer i timen utgjør mye for trafikksikkerheten.

Taxisjåfør Gudrun Mathiesen

Gudrun Mathiesen.

Foto: Jon Arne Hoff Johansen / NRK

Drosjesjåfører som ofte tar turen gjennom fjellet, mener de holder fartsgrensa i tunnelen uansett tiltak.

– For meg har det ikke noe å si. Det er fartsgrensa som gjelder, sier drosjesjåfør Thomas Aune. Han får støtte av kollega Gudrun Mathiesen.

– Vi har hatt fotoboks som vi har vært nødt til å forholde oss til tidligere, så vi får bare forholde oss til det nye som kommer også. Vi får sette på cruisekontrollen og ligge i fast hastighet. Jeg håper vi klarer det.

Her er det gjennomsnittsmåling i dag:

  • E18 Bakkevann, Bamble i Telemark.
  • E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen, Opplan.d
  • Rv 3 Langodden, Østerdalen i Hedmark.
  • Rv 7 Bromma-Nesbyen, Hallingdal, Buskerud.
  • Tromsøysundtunnelen, Troms.

Her kommer det gjennomsnittsmåling:

  • Rv 653 Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal. Åpner snart.
  • E6 Helltunnelen i Sør-Trøndelag. Åpner snart.
  • E39 Byfjordtunnelen i Rogaland. Åpner snart.
  • Rv 23 Oslofjordtunnelen. Åpner snart.
  • Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder. Trafikkregistrering foregår. Når de er klare, vil streknings-ATK bli vurdert.
  • E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane. Arbeidet med å koble eksisterende punkt-ATK til streknings-ATK vil skje i løpet av 2012.
  • Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark. Strekningen er under arbeid.