Én av tre dødsulykker på norske veger skjer i de tre sommermånedene. Vegvesenets foreløpige tall viser at 15 omkom i juni-trafikken, mot 16 i fjor. I løpet av årets seks første måneder har 75 mistet livet på vegene, som er to flere enn på samme tid i fjor.
– Ulykkene er mange og konsekvensene alvorlige i sommertrafikken. Økt trafikk betyr økt risiko, og alle som ferdes på vegene har et felles ansvar for å bidra til trafikksikkerheten, sier Guro Ranes som leder trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen.
61 sommer-drepte i snitt
En gjennomgang av sommertrafikken i juni, juli og august de siste fem årene avdekker harde fakta. 61 blir trafikkdrepte i de tre sommermånedene, 1764 politirapporterte trafikkulykker med personskader og 2378 skadde i trafikken i juni, juli og august.
- Les også: Drømmereise endte i mareritt
– Sjåførene har et stort ansvar for å redusere risikoen for ulykker. Bilbelte må brukes og farten må tilpasses fartsgrensene samt vær og føreforhold. I 40 prosent av dødsulykkene har de drepte ikke brukt bilbelte. Mange av disse hadde overlevd med belte, sier Ranes.
Hold fartsgrensen
Høy fart er en gjenganger i Vegvesenets analyser av sommerulykkene. Forholdet mellom fart og risiko er sterk og veldokumentert. Det er ikke bare er svært høy fart som tar liv, men at selv moderate fartsovertredelser kan få alvorlige og livsfarlige konsekvenser.
– Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykkene og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke. Det er mange faktorer som spiller inn ved en ulykke. Men en ting kan hver eneste av oss som kjører bil påvirke: farten vi kjører med, sier Guro Ranes.
Statens vegvesen / NRK