Elbil-bilister i Sør-Trøndelag ligger an til å miste fordeler. Fylkespolitikerne vil at også de som kjører elektrisk skal betale på ferjene, og dermed ta sin del av kollektivregningen.
– Jeg kjøpte meg en slik bil for at det skulle være gratis til 2017. Dersom det ikke blir slik har de løyet, så jeg føler meg lurt, sier Joachim Dalum, som dagpendler til Trondheim.
Må spare millioner
Kollektivsatsingen i Sør-Trøndelag har gått på en økonomisk smell. 50 millioner kroner må spares inn og nå vil politikerne at også de som kjører elbil må ta en del av regningen.
Forslaget som ligger på bordet er at det skal bli slutt på gratis ferje i fylket.
– Når det gjelder betaling på ferja så betaler du for å bruke en plass. Sånn sett så er det likt mellom en elbil og en annen bil og ikke helt urimelig å vurdere om også de skal betale på ferja, sier leder i Samferdelskomiteen i Sør-Trøndelag, Karin Bjørkhaug.
- Les:
Flere og flere kjøper elbil
Ferjesambandet Flakk-Rørvik er en hovedfartsåre mellom Trondheim og Fosenhalvøya.
Ifølge pendlerforeningen dagpendler mellom 500 og 700 med egen bil til jobb i byen. Andelen med elbil er sterkt økende.
– Det er fordi det er billig å pendle med elbil. Jeg sparer rundt 4000 kroner på ferja pluss drivstoff, sier Dalum.
I bilbutikken i Rissa selges 300 biler i året, i fjor var 40 av bilene elbiler.
– Vi selger elbil til de som kjører lokalt og til pendlerne. Det er veldig mange elbiler her, sier daglig leder i Leira bil, Ragnar Solem.
- Les:
Føler seg snytt
Om forslaget blir vedtatt i fylkestinget vil det fremdeles være mange fordeler for de som kjører elbil. I Trondheim sentrum står elbilene på rekke og rad. Alle parkerer gratis, det er gratis bompasseringer og bilene kan kjøre i kollektivfeltet.
Likevel er det mange pendlere på Fosenferja som føler seg snytt om de må betale på ferja.
– Det er jo mange som har investert i elbil, så de føler seg nok litt lurt ja, sier Elin Kvildal.
– Jeg har brukt mye penger på en bil som jeg ikke sparer så mye penger som jeg skulle spare på, sier Dalum.