Hopp til innhold

Når nasjonalt elbil-mål lenge før 2020

Salget av elbiler går så det suser. Med et slikt tempo vil man nå målet om 200.000 solgte elbiler i Norge lenge før 2020.

Elbiler

Trondheim kommune taper parkeringsinntekter etter at stadig flere velger å kjøre elbil i byen. Men dette er ei ønsket utvikling med tanke på klimapolitikken, sier politikerne.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Bjørn Ove Berthelsen

Bjørn Ove Berthelsen, sjefsingeniør i Trondheim kommune, er glad for at folk velger å kjøre utslippsfritt.

Foto: Grete Thobroe/NRK

Målet norske myndigheter har satt er 200.000 solgte elbiler innen 2020. Men med det tempoet de populære, utslippsfrie bilene blir solgt i, vil målet være nådd lenge før fristen.

Fredag ettermiddag var alle ladestasjonene for elbiler okkupert på torget i Trondheim.

– Det er ofte fullt belegg, og det liker vi. Dette gir oss et svar på at folk liker å kjøre utslippsfritt, sier Bjørn Ove Berthelsen, som er sjefsingeniør i miljøenheten i Trondheim kommune.

Nå skal det bygges enda flere ladestasjoner, for per i dag er det ikke nok.

– Det er etterlyst flere stasjoner, og det er ei ønska utvikling. Vi ser tydelig at fordelene med disse bilene, som gratis parkering og fri ferdsel i kollektivfeltet, er goder folk setter pris på, sier kommunaldirektør for byutvikling, Einar Asved Hansen.

Kommunen taper penger

Men ingen av de to tør å si med sikkerhet at alle godene vil fortsette.

I Trondheim har det blitt et økende problem at elbil-eiere okkuperer parkeringsplasser i sentrum. Med flere ladestasjoner er dette et tapsprosjekt for kommunen med tanke på inntekt.

En ladestasjon har årlige driftsutgifter på omtrent 20.000 kroner.

– Siden de parkerer gratis, må vi se hvor stort inntektstapet blir. Det er mulig man må gjøre noe med akkurat dette. Kanskje er det riktig at bedriftene må ta en del av summen, sier Berthelsen til NRK.

– Fordelene vil ryke

Men trolig er det ikke kun fordelene med gratis parkering som må tas opp. I Trondheim forventer man ytterligere økning av elbil-salget etter at den nye bomringen ble innført i forrige uke.

– Det er vel tvilsomt at alle fordelene vil fortsette, vi vet vel med sikkerhet at noen vil ryke, men hvilke er ikke bestemt, sier Berthelsen.

Ingrid Lindebø Knutsen er småbarnsmor og bor i Sjetnemarka i Trondheim. Hun legger ikke skjul på at fordelene med elbil gjør at hun bruker den til jobben, og at hun gjerne parkerer gratis i sentrum.

– Jeg kommer til å kjøre til jobb så lenge dette tilbudet fungerer. Hvis det skulle forsvinne, så går det ikke. Kollektivtilbudet i byen er for dårlig når man har en fulltidsstilling og to barn i barnehage, sier hun.