Hopp til innhold

Stadig flere bruker mobilbank- også de eldre

Om få år er det like mange mobilbankbrukere som nettbankbrukere i Norge, tror administrerende direktør Idar Kreutzer i Finans Norge.

Mobilbank Iphone

Også de eldre begynner å bruke mobilbanken mer enn før.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Nær halvparten av oss, 45 prosent, har allerede lastet ned en mobilbankapp fra en eller flere banker, og 39 prosent sier de er aktive mobilbankbrukere, viser en fersk undersøkelse som TNS Gallup har gjennomført for Finans Norge.

– Vi har trolig like mange mobilbankbrukere som nettbankbrukere om få år, sier administrerende direktør Idar Kreutzer i Finans Norge.

I dag bruker 3,5 millioner nordmenn nettbank og 1,6 millioner mobilbank. Mobilbankbruken har økt fra 19 til 39 prosent bare siden 2012.

Undersøkelsen viser at det ikke bare er de yngste som tar i bruk ny bankteknologi. Nesten 20 prosent av gruppen over 66 år svarer at de bruker mobilbank, og andelen er nær 60 prosent i aldersgruppen 33 til 40 år.

Bruker du ofte mobilbank? Er det en bedre løsning enn nettbanken? Diskuter nederst i artikkelen.

Les også:

Tar ut penger en gang i måneden

Idar Kreutzer

Idar Kreutzer i Finans Norge, tror mobilbanken bare kommer til å ta over mer og mer for nettbanken.

Foto: Josefsen, Jon-Michael / SCANPIX

NRK.no har tidligere møtt to eldre som er flittig brukere av mobilbanken. Begge er strålende fornøyd med tilbudet.

Jeg går i banken ca. en gang i måneden. Lønnen min går inn der og når lønnen kommer treger jeg penger. Da tar ut penger, har Reidun Tønnessen (75).

– Jeg har faktisk tilfeldigvis vært i banken i dag. Jeg er innom en gang i måneden, sier Jørg Johansen (91).

Les også:

Tror også bankkortene blir borte

– Slik det ser ut i dag får vi etter hvert bankkortet vårt inn på telefonen som en programvare som snakker direkte med betalingsterminalen. Da trekkes pengene fra kontoen uten at du har gjort noe annet enn å vifte med telefonen, sier Bård Slåttelid, systemeier for selvbetjente løsninger i Sparebank 1.

– Vi kan ikke si at telefonen som vi kjenner i dag er fremtidens verktøy, men akkurat nå ser det slik ut.

Nå jobber bankene med å tilrettelegge for yngre målgrupper, og lage løsningene så enkle som mulig.

– De som er yngre enn oss er de som skal bruke banken i morgen, og de må vi lage løsninger for. Hvis vi henger igjen i gamle tradisjonelle forretningsmodeller som de ikke skjønner vil de ikke bruke oss, sier Slåttelid.