Smaksvariantene er mange og folk tør å smake. Derfor satses det, blant annet i Åmotsdal i Telemark.
Les også:
Fjellbryggeriet i Åmotsdal er ett av 51 småbryggerier i Norge, og fra de startet opp produksjonen i 2013 har omsetningen økt mange ganger.
På landsbasis var 2013 ett gullår for ølprodusentene. Da økte salget av øl mer enn vinsalget, viser tallene. Og hvert år tar de små markedsandeler fra de store bryggeriene.
Hobby er blitt jobb
Åsmund Rinde har gjort hobby til jobb og er en av mange nye ølprodusenter. Hjemme i Åmotsdal putrer det livlig i de store øltankene.
– Jeg kjenner på lukta om gjæringa er som den skal, sier Rinde.
Han er ikke alene. Også kona Margit Karlsen-Rinde er med. Sammen har de investert 1,5 millioner kroner, pluss all tida som har gått med.
– Vi liker smakene av øl. Og jeg trives veldig godt med den kreative delen og liker å finne fram til nye smaker, sier Karlsen-Rinde.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
De startet opp for fult sommeren 2013. Nå selger de øl i åtte fylker på østlandet og Sørlandet. Men det er nok ikke så lenge han kan fortsette med å ta seg av all distribusjonen.
– Det er nok ikke så lenge det går. Over nyttår vil vi se på en annen måte å gjøre det på, sier Rinde.
Les også:
Opptatt av smaker
Ølinteressen i Norge har steget på bare få år. Det er flere forklaringer på det sier Kristoffer Fjeld Lillefjære hos Meny Rising i Skien.
– Folk er blitt mye mer opptatt av småskala øl nå enn bare for to år siden, sier Fjeld Lillefjære.
Han mener folk er blitt mer kvalitetsbevisste og vet hva de skal ha.
– De er opptatt av hvordan det smaker, og hvordan det fungerer sammen med mat, sier Fjeld Lillefjære.
Vil prøve nye ting
På bryggeriet i Åmotsdal har Åsmund Rinde besøk av seks personer fra Haukeliseter Fjellstue. De ønsker å gi kunden bedre mat- og ølopplevelser. sier markedsansvarlig Rasmus Fjørtoft.
– Viss man skal komponerer måltider må man ha smaker som passer sammen. Og vi ønsker å gi en genuin opplevelse, sier Fjørtoft.
Amund Polden er Norges første ølsommelier eller ølkelner. Han har fulgt med på utviklingen de senere år.
– Nå begynner folk å oppdage at øl er ikke bare øl, det er mange forskjellige stiler. Og du kan putte hva som helst i øl. Derfor tror jeg folk er blitt gira på å bruke nye ting, sier Polden.
Les også:
Eventyrlig vekst
Siden 2010 har omsetningen fra småprodusentene hatt en femdobling.
Og i 2020 tror Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen at de vil ha en markedsandel på 10 prosent. Det er med andre ord et sterkt voksende marked.
Han forteller om en eventyrlig vekst for de små produsentene.
– I 2010 hadde de en markedsandel på 0,6 prosent. I fjor hadde den steget til 3 prosent, altså en femdobling. Tallene for oktober i år viser en markedsandel på 4,5 prosent.
– Hvor stor andel kan de få?
– Ser man på utviklingen i USA, som startet med småbryggerier allerede på åttitallet, er det godt mulig at de norske småprodusentene kan havne på en andel på 10 prosent.
Kommer nye til
Bryggeriforeningen har i dag 51 småbryggerier som medlemmer. Og det kommer nye til hele tiden. Det samme gjør utvalget av øl.
På Vinmonopolet kan man nå finne 700 forskjellige typer. da er også utenlandske regnet med. Men det viser interessen. Det har med den økte interessen for mat, mener Nome.
– Akkurat som matinteressen har økt, stiger også interessen for øl. dessuten er det slik at mye av den norske tradisjonsmaten kanskje er bedre med øl enn vin, mener Petter Nome.