For to år siden forleste Hanna Aase på Universitetet i Agder. Mye har skjedd siden den gang. Hun dro til USA for å utvikle en ny applikasjon, med mål om at den skulle slå an i hele verden.
Appen viser videoprofiler av folk, fremfor kun bilder.
Onsdag lanserte hun den norske utgave av appen Wonderloop. Det skjedde nærmest under press.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Jeg ønsker å se menneskeliv bli forandret, det kan skje gjennom Wonderloop og det er selvfølgelig mitt ønske, sier gründer Hanna Aase.
Nå er det to år siden hun satset alt på Wonderloop. Under karrieredagen på Universitet i Agder fortalte hun onsdag om reisen frem til der hun er nå.
Gebrokken engelsk
Da appen ble lansert i USA fikk den så mye oppmerksomhet hjemme i Norge, at det forstyrret det amerikanske markedet.
Det var mange nordmenn som ville bruke den. Det viste seg å bli for mange.
- Les også: Tusenvis av brukere på kort tid
– Jeg hadde aldri forventet at så mange nordmenn ville hive seg på. Vi slapp litt for mange nordmenn inn i appen, og amerikanske brukere syntes det var litt rart med alle de som snakket et rart språk (norsk) og gebrokken engelsk, sier kristiansanderen.
På grunn av dette valgte hun å framskynde en norsk utgave.
Stolt av sine landsmenn
– Jeg blir jo stolt av å være norsk når jeg ser hvor frempå mange nordmenn er på sosiale medier, sier gründeren.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Aase kjente på presset fra de norske brukerne og tok en sjefsavgjørelse.
– Siden presset ble så stort og så mange nordmenn ønsket å være med, måtte jeg ta en beslutning om å satse på den norske appen og tilfredsstille de norske brukerne, sier Aase.
Nordmennene som ønsker å skape kontakter i utlandet, kan fortsatt bruke appen internasjonalt.
Risikosport
– Selv om det er gøy at hun klarer seg, så er dette med sosiale applikasjoner fremdeles en risikosport, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Agder Øystein Sæbø.
Han har forsket på sosiale medier og fulgt med på utviklingen av Wonderloop.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Klarer man å slå gjennom i dette markedet så er suksessen stor, men om man ikke overlever så er man rimelig fort glemt, sier Sæbø.
Han håper at Aase lykkes og at hun kan bli viktig for Sørlandet når det kommer til teknologisk innovasjon.
Krysser fingrende for kapital
Men det er ikke gratis å drive med sosiale medier.
– Akkurat nå trenger vi seks millioner for å komme videre til neste steg, sier Aase.
Hun sier at noen av disse pengene også vil gå til å drive Wonderloop i Norge.
– Vi håper på at Innovasjon Norge vil gi oss støtte nå som vi forbereder appen i Norge, sier hun og krysser fingrene for at det går bedre enn sist gang hun søkte og fikk avslag.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Kun hardt arbeid
Aase har alltid vært interessert i data og teknologi.
– Da vi var små og alle var ute og lekte, satt jeg inne å spilte data, sier Aase.
Etter tre år på UiA med en bachelor i entreprenørskap og innovasjon begynte karrieren å skyte fart. Hun sier at hun var tidlig ute med å satse på sosiale medier, tidligere enn mange var klar for.
– Jeg husker da jeg arrangerte et event på UiA og promoterte eventet på Facebook. Det ble nesten så galt for ledelsen at jeg mistet jobben, sier en lattermild Aase.
Nå er visjonen klar for Aase.
– Jeg er en person som ikke er fornøyd med noe før det er helt perfekt, og jeg er ikke fornøyd for alle i verden har en videoprofil, ler hun til slutt.
Se video: Slik presenteres appen av Woonderloop