– Her har det vært kø på veien hver dag og trafikkflyten har vært uforutsigbar. På morgenen og ettermiddagen har folk stått i kø og brukt tre kvarter på strekningen som de nå kan gjøre unna på 15 minutter, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Steinar Aspen.
Strekningen Gulli-Langåker er 24 kilometer lang, og arbeidene startet sommeren 2011. Nordgående kjørefelter er gamle E18 som er rehabilitert, mens sydgående felter er nybygget.
En ti kilometer gang- og sykkelvei er også del av samme veiprosjekt.
- Les også: Slutt på køen
Artikkelen fortsetter under bildet.
Transportbransjen jubler
Transportbransjen jubler over raskere og tryggere vei mellom Sørlandet og Oslo.
– Slike forbedringer av veinettet gir våre sjåfører en bedre hverdag. Det betyr mye for bedre flyt i trafikken og det blir en sikrere vei å kjøre på, sier Rita Elisabeth Birkeland, fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund i Aust-Agder.
Hun setter pris på utviklingen hvor stadig nye strekninger på E18 åpner som moderne firefelts motorvei.
– Særlig denne strekningen i Vestfold har vært ulykkesbelastet og vi er veldig glade for å få en ny vei her nå, sier Birkeland.
I perioden 2000–2009 var det 134 ulykker på strekningen.
110 km/t til høsten
Strekningen vil få fartsgrense på 110 kilometer i timen, som én av åtte strekninger i Norge.
I sommer vil det imidlertid være redusert fart. Fortsatt veiarbeid langs veien gjør at fartsgrensen er redusert til 80 kilometer i timen frem til høsten.
Artikkelen fortsetter under bildet
Reduserer utgifter
Tyngre kjøretøy kan ikke kjøre 110, men har lov til å kjøre inntil 90 kilometer i timen. Reisetiden kortes likevel ned, ikke minst fordi de stadige køproblemene unngås. Slikt gir økonomisk utslag for bransjen.
– Vi sparer utgifter både på grunn av tidsbruken og på redusert drivstofforbruk, sier Birkeland.
– Hvor aktive er dere i forhold til å påvirke og komme med innspill om veiutbygginger?
– Vi har et godt samarbeid med Statens vegvesen. Lokalt varierer det nok litt, og sentralt drives en veldig viktig lobbyvirksomhet i forhold til veiplanlegging, sier Birkeland.