Som NRK.no har omtalt denne uken, krangles det om hvor vidt det er mulig å få på plass landstrøm, som kan redusere utslippene av klimagasser fra cruiseskip til kai.
– Det er for dyrt og krever plass, mener havnenes organisasjon.
– Det er tull. Vi har løsningene klare, sier fagfolk.
Ber Sundtoft få opp farten
Nå spilles ballen videre til regjeringen med klar beskjed om å lage miljøvennlige løsninger for cruiseskip.
– Tine Sundtoft og miljømyndighetene må på banen for å stille krav til nullutslipp i havner for å fjerne utslippene, sier teknologiansvarlig Marius Gjerset i miljøstiftelsen Zero.
Han viser til lovnader om dette i regjeringsplattformen:
– Det har gått snart to år, og det er på tide at regjeringen får fortgang på dette, sier Gjerset.
Viktige miljøkutt
Stortingsrepresentant fra Aust-Agder, Kjell Ingolf Ropstad (KrF), vil også kjempe for dette.
– Vi forventer en sak til Stortinget innen kort tid, så vi sikrer at det blir bygd ut for landstrøm, sier Ropstad.
Han viser til beregninger på at utslippene av klimagasser fra cruiseskipene kan reduseres med sju prosent.
– I tillegg vil det hindre lokal forurensning, slik at bymiljøet blir mye bedre, sier Ropstad.
Klima- og miljødepartementet opplyser at det skal lages en helhetlig plan for økt brukt av landstrøm i norske havner.
– Det har regjeringen bestemt for å få fortgang i arbeidet, sier statssekretær Lars Andreas Lunde. Tine Sundtoft er på reise og har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
– Planen skal ta stilling til ulike finansieringsmuligheter og virkemidler for å oppnå økt bruk av landstrøm, og det skal gjøres i samarbeid med havneeierne, sier Lunde.
Samferdselsdepartementet skal lede arbeidet.
– Kutt avgiftene så får vi det til
Norsk havneforening mener myndighetene burde kutte elavgiften til landstrøm for skip.
– Dette kan dekke inn noen av investeringskostnadene, og gjøre det mer gjennomførbart, sier direktør Arnt-Einar Litsheim i Norsk havneforening.
Han mener det hadde vært på sin plass, og sammenligner med andre innen samferdsel:
– Til forskjell fra veitransporten betaler sjøtransporten selv for nesten all infrastruktur i havn gjennom anløpsavgift og vederlag for tjenestene de kjøper i havnen.
Maner til samarbeid
Både Zero og Ropstad mener staten må ta sin del av kostnadene, men understreker at bransjen også må bidra med penger.
– Sammen med mulighet for støtte til tiltak fra Enova, vil det være det som trengs for å få dette til, sier Gjerset i Zero.
– Det viktigste er å legge langsiktige planer, slik at vi får gode løsninger sammen med aktørene i de store havnene, sier Ropstad.
Han mener cruiserederiene ikke bare har en forpliktelse til å bidra til mindre utslipp, men at det også kan være god økonomi i det:
– Ja, store aktører kan spare penger på dette. Landstrøm vil være billigere enn drivstoff.