Ingen norske havner kan tilby landstrøm til cruiseskip, skrev NRK.no sist onsdag.
Forklaringen er at det blir for dyrt og plasskrevende å bygge omformere, siden skipene trenger en annen strømstyrke ifølge Cruise Norway som markedsførere havnene.
Kristiansand havn pekte også på at det er vanskelig å levere den jevne strømmen skipene trenger.
Landstrøm vil være et viktig miljøtiltak, fordi skipene spyr ut eksos mens de ligger til kai med motorene i gang.
- Les også:
- Les også:
Kan få til kutt
– Det er manglende politisk vilje til å gjennomføre dette, som kan bidra på veien til null utslipp. Jeg er skuffet, sier administrerende direktør Jan Fredrik Meling i Bømlo-selskapet Eidesvik og understreker:
– Løsningen for et mobil anlegg har vi. Det er ikke noe problem.
De utviklet i 2012 et gassdrevet skip, som kunne produsere strøm til skip på havna i Bergen. Det skulle tas i bruk sommeren 2016, men planene ble skrinlagt. Kommunen ville heller vente på landstrøm.
Utviklingen av skipet ble støttet med 5,2 millioner offentlige kroner. Skipet kunne ha blitt en mellomløsning på veien til bedre løsninger på land.
– Å vente på en månelanding har jeg ingen tro på. Det var ikke Apollo 1 som landet på månen, det var nummer 11. Det var en evolusjon over tid.
– Ser du poenget med å vente på en varig løsning?
– Det ser jeg ikke poenget med i det hele tatt. Vi kommer til å slippe ut akkurat like mye som i dag. Jeg tror ikke vi vil få en god løsning for landstrøm i havnene de neste ti årene, sier Meling.
Et cruiseskip bruker ifølge Bellona 30 tonn drivstoff per døgn til kai. Forurensingen fra hvert skip er hver dag like store som fra 13 000 biler.
Hordaland Maritime Miljøselskap og Eidesvik AS er i dialog med havnen i Rotterdam og Antwerpen om konseptet, ifølge maritime.no.
– Havnene burde ha gått foran
– Det pågår en slags høna-og-egget kamp mellom rederier og havner, der ingen vil ta ansvar. Havneselskapene burde ha gått foran.
Det sier Erik Frivik Presthaug, ingeniør i selskapet IKM på Sola. Også de har løsninger for fremtiden, som kan gi skipene strøm fra land.
– Vi har ledningen klar. Det må bare tilpasses noe på båtene og noe i havnene, sier Presthaug og viser til at ISO-standardene er klare.
– Dette er fullt mulig å levere kostnadseffektiv landstrøm til alle store havner i Norge hvis vi får et nasjonalt felles mål om å begrense disse utslippene, sier han.
IKM er leverandør til olje- og offshoreindustrien, med lang erfaring med blant annet elektrotekniske installasjoner.