Hopp til innhold

– Tull at landstrøm er vanskelig å få til

Problemet med å få cruiseskip over på miljøvennlig strøm ligger hverken i havnene eller hos rederiene, men i manglende vilje. Det mener fagfolk som har løsningene.

Cruiseskip i havnebassenget i Kristiansand

– Det er bare tull at det er vanskelig å få skip som dette over på miljøvennlig landstrøm, sier fagfolk som har løsninger klare.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Ingen norske havner kan tilby landstrøm til cruiseskip, skrev NRK.no sist onsdag.

Forklaringen er at det blir for dyrt og plasskrevende å bygge omformere, siden skipene trenger en annen strømstyrke ifølge Cruise Norway som markedsførere havnene.

Kristiansand havn pekte også på at det er vanskelig å levere den jevne strømmen skipene trenger.

Sandra Diana Bratland

Sandra Diana Bratland i Cruise Norway mener det er urealistisk å få skipene over på landstrøm med det første. Hun sier det vil kreve bygg på 300 kvadratmeter, som vil koste 100 millioner kroner.

Foto: Cruise Norway

Landstrøm vil være et viktig miljøtiltak, fordi skipene spyr ut eksos mens de ligger til kai med motorene i gang.

Kan få til kutt

– Det er manglende politisk vilje til å gjennomføre dette, som kan bidra på veien til null utslipp. Jeg er skuffet, sier administrerende direktør Jan Fredrik Meling i Bømlo-selskapet Eidesvik og understreker:

– Løsningen for et mobil anlegg har vi. Det er ikke noe problem.

De utviklet i 2012 et gassdrevet skip, som kunne produsere strøm til skip på havna i Bergen. Det skulle tas i bruk sommeren 2016, men planene ble skrinlagt. Kommunen ville heller vente på landstrøm.

Kraftverkskip fra Eidesvik

Bømlo-rederiet Eidesvik utviklet skipet som skulle levere strøm fra egen produksjon om bord. Tanken var også at det kunne være et nødkraftverk. Planene ble skrinlagt tidligere i år.

Foto: Eidesvik AS

Utviklingen av skipet ble støttet med 5,2 millioner offentlige kroner. Skipet kunne ha blitt en mellomløsning på veien til bedre løsninger på land.

– Å vente på en månelanding har jeg ingen tro på. Det var ikke Apollo 1 som landet på månen, det var nummer 11. Det var en evolusjon over tid.

– Ser du poenget med å vente på en varig løsning?

– Det ser jeg ikke poenget med i det hele tatt. Vi kommer til å slippe ut akkurat like mye som i dag. Jeg tror ikke vi vil få en god løsning for landstrøm i havnene de neste ti årene, sier Meling.

Et cruiseskip bruker ifølge Bellona 30 tonn drivstoff per døgn til kai. Forurensingen fra hvert skip er hver dag like store som fra 13 000 biler.

Hordaland Maritime Miljøselskap og Eidesvik AS er i dialog med havnen i Rotterdam og Antwerpen om konseptet, ifølge maritime.no.

– Havnene burde ha gått foran

– Det pågår en slags høna-og-egget kamp mellom rederier og havner, der ingen vil ta ansvar. Havneselskapene burde ha gått foran.

Det sier Erik Frivik Presthaug, ingeniør i selskapet IKM på Sola. Også de har løsninger for fremtiden, som kan gi skipene strøm fra land.

– Vi har ledningen klar. Det må bare tilpasses noe på båtene og noe i havnene, sier Presthaug og viser til at ISO-standardene er klare.

– Dette er fullt mulig å levere kostnadseffektiv landstrøm til alle store havner i Norge hvis vi får et nasjonalt felles mål om å begrense disse utslippene, sier han.

IKM er leverandør til olje- og offshoreindustrien, med lang erfaring med blant annet elektrotekniske installasjoner.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %