Lufthavnsjef Thomas Langeland ber om at landsdelen står mer samlet om Kristiansand lufthavn, Kjevik. Det sa han da han møtte landsdelens toppolitikere i dag.
– Kjevik er løsningen
– Fra Avinors ståsted mener vi at hele Agder-regionen, både det politiske etablissementet og næringslivet må stå sammen om én løsning. Og det er Kjevik, sier Langeland.
Han ser ikke på konsesjonen til Gullknapp som noe fordel for regionen. Han mener det bør være ett knutepunkt for å få flere innkommende turister til Sørlandet.
- LES:
- LES:
– Det er en fordel å stå samlet om Kjevik som trafikknutepunkt. Når man for eksempel er i kontakt med utenlandske flyselskaper er de opptatt av å samarbeide med en samlet region, sier han.
– Slik jeg ser det er det for lite fokus i dag. Det spres utover. Og med det tynne befolkningsgrunnlaget vi har så hjelper det ikke å spre ressursene utover, legger han til.
Negativ til rutefly fra Gullknapp
Han ønsker Gullknapp velkommen som konkurrent, men ser ikke på konsesjonen som noen fordel for å få samlet regionen om ett knutepunkt.
– Gullknapp er et privat initiativ, og ikke finansiert over det offentlige. De burde holde seg til enkle charter- og taxiflyginger, sier han.
Han legger til at Gullknapp står fritt til å gjøre hva de vil, men advarer om at ruteflyvning fra Arendal vil kunne tynne ut tilbudet fra Kjevik.
- LES:
Nå håper han på økte investeringer for å gjøre Kjevik mer konkurransedyktig, nasjonalt og internasjonalt.
Langeland ønsker blant annet ny vei til Kjevik, og et bedre flybusstilbud enn i dag.
– Vi må ha en ny tilkomstvei til Kjevik. Det er viktig for næringslivet, viktig for de reisende og viktig for utviklingen av Kjevik som flyplass, sier Langeland.