Tirsdag denne uken ble det klart at Gullknapp får tillatelse til å starte kommersiell rutetrafikk.
I første omgang skal flyplassen betjene ni-seters fly til Bergen og Stavanger, beregnet for oljearbeidere.
– Vi er optimistiske
Ordføreren i Arendal, Einar Halvorsen, som er nestleder i styret for Arendal lufthavn, Gullknapp, er glad for å høre at flere bedrifter allerede har gitt uttrykk for at de vil bruke flyplassen.
– Næringslivet har stilt seg veldig positivt til å binde seg, og vi er derfor optimistiske når det gjelder trafikkgrunnlaget, sier Halvorsen til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Foreløpig er det ikke klart hvilket selskap som skal fly på Gullknapp. Det har vært kontakt med flere, men ingen avtaler er inngått på grunn av usikkerhet rundt konsesjonen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vil styrke regionen
Halvorsen tror uten tvil at flyplassen vil bety mye for Arendals-regionen.
– Den vil styrke næringsgrunnlaget i regionen. Vi får nå en egen nærflyplass. Det er bra fordi vi ligger litt kjelkete til kommunikasjonsmessig, både når det gjelder tog, buss og fly, sier Einar Halvorsen.
- LES OGSÅ:
Ekspert på luftfart og professor ved Norges Handelshøyskole Frode Steen sa til NRK i dag at han tror konsesjonen til Gullknapp vil hindre videre vekst for Kjevik.
Han viser til at Kjevik fra før sliter med å opprettholde et godt flytilbud.
Starter flyvinger neste år
– Kjevik har over lang tid jobbet hardt, blant annet for å etablere direkteruter til utlandet og beholde konkurranse på ruten til Oslo. Det har vist seg vanskelig å få dette til. Noe av grunnen er at man må ha tilstrekkelig antall kunder, sier Steen og fortsetter:
– Det kan på sikt gjøre at man ikke får den veksten man trenger, eller man må vente lenger før man får den veksten som er nødvendig for å ha den type ruter fast.
Gullknapp starter trolig flyvninger neste år.