NRK Meny
Normal

Bedrifter lover å bruke Gullknapp

Flere bedrifter har gitt signaler om at de vil binde seg til å bruke flyplassen Gullknapp. Det gjør at Arendals-ordføreren og nestlederen er optimistisk.

Ordfører Einar Halvorsen

Ordfører i Arendal, Einar Halvorsen, er helt «i skyene» etter at Gullknapp nå har fått tillatelse til å starte kommersiell rutetrafikk. Han mener det vil styrke regionen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Tirsdag denne uken ble det klart at Gullknapp får tillatelse til å starte kommersiell rutetrafikk.

I første omgang skal flyplassen betjene ni-seters fly til Bergen og Stavanger, beregnet for oljearbeidere.

– Vi er optimistiske

Ordføreren i Arendal, Einar Halvorsen, som er nestleder i styret for Arendal lufthavn, Gullknapp, er glad for å høre at flere bedrifter allerede har gitt uttrykk for at de vil bruke flyplassen.

– Næringslivet har stilt seg veldig positivt til å binde seg, og vi er derfor optimistiske når det gjelder trafikkgrunnlaget, sier Halvorsen til NRK.

Foreløpig er det ikke klart hvilket selskap som skal fly på Gullknapp. Det har vært kontakt med flere, men ingen avtaler er inngått på grunn av usikkerhet rundt konsesjonen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gullknapp

Arendal lufthavn Gullknapp kan komme til å starte de første flyvningene høsten 2015.

Foto: Hans Erik Weiby

Vil styrke regionen

Halvorsen tror uten tvil at flyplassen vil bety mye for Arendals-regionen.

– Den vil styrke næringsgrunnlaget i regionen. Vi får nå en egen nærflyplass. Det er bra fordi vi ligger litt kjelkete til kommunikasjonsmessig, både når det gjelder tog, buss og fly, sier Einar Halvorsen.

Ekspert på luftfart og professor ved Norges Handelshøyskole Frode Steen sa til NRK i dag at han tror konsesjonen til Gullknapp vil hindre videre vekst for Kjevik.

Han viser til at Kjevik fra før sliter med å opprettholde et godt flytilbud.

Starter flyvinger neste år

– Kjevik har over lang tid jobbet hardt, blant annet for å etablere direkteruter til utlandet og beholde konkurranse på ruten til Oslo. Det har vist seg vanskelig å få dette til. Noe av grunnen er at man må ha tilstrekkelig antall kunder, sier Steen og fortsetter:

– Det kan på sikt gjøre at man ikke får den veksten man trenger, eller man må vente lenger før man får den veksten som er nødvendig for å ha den type ruter fast.

Gullknapp starter trolig flyvninger neste år.