Normal

– Gullknapp kan hindre vekst på Kjevik

Konsesjonen til flyplassen Gullknapp i Froland kan være til hinder for videre vekst for Kjevik. Det tror ekspert på luftfart og professor ved Norges Handelshøyskole Frode Steen.

Gullknapp
Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Han viser til at Kjevik fra før sliter med å opprettholde et godt flytilbud.

– Kjevik har over lang tid jobbet hardt, blant annet for å etablere direkteruter til utlandet og beholde konkurranse på ruten til Oslo. Det har vist seg vanskelig å få dette til. Noe av grunnen er at man må ha tilstrekkelig antall kunder, sier Steen.

I en slik situasjon mener Steen at Gullknapp kan være til hinder.

– Det kan på sikt gjøre at man ikke får den veksten man trenger, eller man må vente lenger før man får den veksten som er nødvendig for å ha den type ruter fast, sier Steen.

Utfordringen kan komme med større fly

I første omgang skal Gullknapp betjene niseters fly til Bergen og Stavanger, beregnet for oljearbeidere. Steen tror ikke denne trafikken vil påvirke Kjevik, men at utfordringene kan komme med større fly.

Blir det 50-personers fly som skal fly denne typen passasjerer, så vil nok det merkes i Business-klassen hos både SAS og Norwegian.

Frode Steen, professor, Norges handelshøyskole

– Spesielt dedikerte nisetere vil ikke påvirke trafikkbildet her. Jeg har imidlertid forstått det slik at man ønsker å bygge opp kapasiteten, og da kan det gi utfordringer på sikt, sier Steen.

Er landsdelen stor nok for to flyplasser?

– Det kommer an på hvor like tilbudene er. Tenk deg at vi kom dit at flyplassen vil være stor nok for Ryanair, da vil det være direkte konkurranse med Kjevik. Så lenge den er i et segment hvor det ikke er for mye direkte konkurranse og gjør andre ting, vil det ikke nødvendigvis være et problem, sier Steen.

Så det betyr ikke så mye så lenge det er snakk om noen få oljearbeidere?

– Jeg tror ikke det. Men da er det også viktig å huske at denne gruppen passasjerer er fullpris betalende og svært lønnsomme for flyselskapene. Blir det 50-personers fly som skal fly denne typen passasjerer, så vil nok det merkes i Businessklassen hos både SAS og Norwegian, sier Steen.

Gullknapp har fått konsesjon for 20 år, for fly med inntil 50 passasjerer.

Kan bli begrensninger

Frode Steen
Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Steen tror det vil komme ønske om å begrense Gullknapp om den kommer i konkurranse med Kjevik. Han viser til Oslo-regionen hvor Rygge har bygd seg opp. Der har Avinor lagt et tak på hvor mange flybevegelser de kan ha, fordi de er redd for å miste trafikk på Gardermoen.

– Den situasjonen kunne man komme opp i på Sørlandet også, dersom man bygger opp Gullknapp til at den blir en konkurrent til Kjevik. Da vil nok Kjevik og Avinor ønske å begrense størrelsen på trafikken, sier Steen.

– Allerede for mange flyplasser

Steen mener det allerede er for mange flyplasser i Norge.

– Etter hvert som veikommunikasjonen blir bedre kommer flyplassene nærmere, og da er det ikke sikkert vi trenger alle flyplassene lenger, sier Steen.

Hva synes du da om at Gullknapp får konsesjon?

– I utgangspunktet er dette en liten ting. Men dersom de ønsker å bygge ut kapasiteten vil de etter hvert trekke passasjerer fra den veksten som ellers hadde kommet på Kjevik og det er en utfordring på sikt, sier Steen.