– Jeg er svært fornøyd med at vi nå kommer videre i arbeidet med å få på plass nye redningshelikoptre, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp).
Målet er at kontrakten med AgustaWestland skal inngås innen utgangen av året.
Leveransen omfatter 16 nye redningshelikoptre med opsjon på ytterligere seks. Det sikrer at Sea King-helikoptrene vil være faset ut over hele landet innen utgangen av 2020. Innfasingen av de nye redningshelikoptrene vil starte i 2017.
- LES OGSÅ: 330-sjefen gleder seg
Korrupsjon og ulykker
AgustaWestland blir dermed foretrukket foran Super Puma 2. Sistnevnte var den andre kandidaten som sto igjen til slutt. Anbudsrunden ble avsluttet i desember i fjor.
Begge har vært omdiskutert i prosessen med å komme frem til et av dem. Det italienske selskapet som står bak AgustaWestland er tiltalt for korrupsjon, og Super Puma har en lang ulykkeshistorikk.
Det har tatt lang tid å komme frem til et nytt redningshelikopter. Saken ble første gang behandlet i Stortinget i 2002.
– Er raskere og når lengre
Ifølge justis- og beredskapsdepartementet er AgustaWestland AW 101 den kandidaten som samlet sett best oppfyller kravene som settes til Norges fremtidige redningshelikopter.
De nye helikoptrene vil kunne unnsette betydelig flere nødstedte, være merkbart raskere og nå vesentlig lengre enn i dag – under tilnærmet alle værforhold. Tilsvarende vil søkeegenskaper og mulighet for medisinsk behandling vesentlig forbedres, heter det i en pressemelding fra departementet.
Eurocopter, NHI og Sikorsky var de tre andre tilbyderne av nye redningshelikoptre. De ble fredag informert om at regjeringen har besluttet å inngå forhandlinger med AgustaWestland.