Til høsten skal regjeringen vedta å kjøpe inn 16 nye redningshelikoptre som erstatning for dagens utrangerte Sea King-helikoptre, som har vært i tjeneste i over 40 år. Anskaffelsen har en rammekostnad på 16,8 milliarder kroner.
Det er kun to aktuelle kandidater igjen: AW101 fra den italienske fabrikken Agusta Westland og EC225 – kjent som Super Puma – fra Eurocopter-fabrikken.
Agusta Westland er imidlertid beskyldt for bestikkelser i forbindelse med salget av tolv vip-konfigurerte AW101-helikoptre til Indias flyvåpen, skriver Teknisk Ukeblad.
Ikke diskvalifisert
Anskaffelsesprosjektet Nawsarh (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopter) er i ferd å avslutte arbeidet med sin innstilling som leveres fredag 18. oktober. Dermed blir oppgaven med å plukke ut Sea King-erstatteren en av de aller første sakene til Solberg-regjeringen.
Men korrupsjonstvisten har ikke diskvalifisert den italienske helikopterprodusenten fra å konkurrere i Norge.
– Utgangspunktet er klart: Norge kjøper ikke varer og tjenester fra korrupte selskaper. Mistanker, som for eksempel de som er framsatt mot Agusta Westland i forbindelse med salg til India, er ikke nok. Det er i dette tilfellet ikke sannsynlig at en rettskraftig dom, i noen retning, vil foreligge før kontraktsignering, og før vi er langt inne i gjennomføringsfasen, skriver prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth i Nawsarh til Teknisk Ukeblad.
Les alt om: Nye redningshelikoptre
Uheldig
– Det ville vært uheldig dersom Norge skulle gå glipp av muligheten til å velge en av de to beste og gjenværende kandidatene, legger han til.
Samtidig er det slik at kontrakten Norge eventuelt vil inngå med Agusta Westland gir hevingsrett ved en eventuell dom for korrupsjon.
– På hvilken måte staten vil følge opp et slikt vesentlig kontraktsbrudd vil være gjenstand for en konkret vurdering. Vi har bedt Agusta Westland om å bli løpende orientert om saken med India. Det er vi blitt, og vi er fornøyde med oppfølgingen så langt, sier Aarseth.