Hopp til innhold

Sea King-helikoptrene pensjoneres etter 50 år: – Et nasjonalt ikon

I 50 år har Redningshelikoptertjenesten brukt Sea King på oppdrag. I dag ble Rygge flystasjon den siste til å bytte til SAR Queen.

Et Sea King-helikopter flyr over Beiarn.

Siden 1972 har Sea King vært synonymt med redningsaksjon. Når Rygge flystasjon nå bytter til SAR Queen er de pensjonert fra alle basene til Redningshelikoptertjenesten.

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK

– De er på en måte et nasjonalt ikon. Både lyden og synet av maskinen har gitt håp og trygghet til mange i nød.

Det sier Rolf Folland, sjef i Luftforsvaret. Han er på Rygge flystasjon, der overgangen til en ny æra ble markert i dag.

Sjef for Luftforsvaret, Generalmajor Rolf Folland

Generalmajor Rolf Folland, sjef i Luftforsvaret.

Foto: Morten Andersen / NRK

De nye SAR Queen har nå overtatt beredskapen på alle de fem basene som Redningshelikoptertjenesten er stasjonert på.

– SAR Queen bringer med seg ny teknologi, lenger rekkevidde og større lastekapasitet. Vi sparer tid og kan redde flere liv, sier Folland.

Har reddet nesten 50.000

Sea King kom i drift i Norge i 1972. Gjennom 50 år har de hjulpet nesten 50 tusen mennesker i nød.

Folland understreker at Sea King-helikoptrene som nå pensjoneres har vært gjennom en stor utvikling siden 70-tallet.

– De har blitt oppgradert mange ganger og blitt tatt veldig godt vare på. Men det de har levert i 50 år har vært imponerende.

Petter Gjersvoll, fartøysjef for Sea King, ser tilbake på opp- og nedturer med pensjonisten.

– Det er selvfølgelig mange oppdrag man husker ekstra godt, både dem som endte godt og noen som endte dårlig.

Han trekker særlig frem Viking Sky-havariet i 2019, der 500 personer ble flydd til land med blant annet redningshelikoptrene.

Viking Sky

Viking Sky med 1373 passasjerer havarerte på Hustadvika på Mørekysten i 2019. Mange ble fraktet i land med redningshelikopter.

Foto: Åse Grete Farstad

Utfordring ved sykehus

Nå blir altså Rygge den femte basen der SAR Queen tar over for Sea King.

Sar Queen ved Ørland flystasjon

SAR Queen, her fotografert ved Ørland flystasjon i Trøndelag, tar nå over på alle basene til Redningshelikoptertjenesten.

Foto: Ole Andreas Vekve / Ole Andreas Vekve

Fra før er de i beredskap på basene i Banak, Bodø, Ørland og Sola.

Utfordringen for de nye helikoptrene så langt har vært at de ikke har vært dimensjonert for landingsplassene ved flere sykehus.

– Alle nye baser som etableres må ta hensyn til at SAR Queen skal kunne lande. Omlasting fra helikopter til ambulanse kan være kritisk når det står om liv, sier Folland i Luftforsvaret.

Tester helikopterlanding ved St. Olavs hospital

Krever løsning for nye helikoptre: – Dette kan ikke fortsette

Helikoptrene har lenge skapt hodebry blant annet ved St. Olavs hospital i Trondheim og Ullevål sykehus i Oslo.

Sykehuset Østfold Kalnes måtte bygge om for å ta imot SAR Queen, og bekreftet 9. desember at prøvelandingen var vellykket.

Vi tror og håper landingsutfordringene løses i nærmeste tid. Vi ser frem til 50 år med dette nye verktøyet, sier Folland.

Les også Åtte månader med nytt redningshelikopter: Verken verre eller betre enn 50 år gammal forgjengar

Video frå Luftforsvaret: SAR Queen