Hopp til innhold

Frykter sikkerhet koker vekk i papirarbeid

Sikkerhetsreglene på sjøen er for kompliserte og ender med for mye papirarbeid, frykter sjøfolk.

Redningsselskapet assisterer fisker

Av og til går det galt på sjøen, og redningsskøytene må ut på jobb. Her fra en redningsaksjon ved Askøy i juli 2014.

Foto: Redningsselskapet

– Det er flere som opplever at det er for mye detaljert regelverk å forholde seg til, og det er ikke alltid mulig å absorbere alt i den daglig jobbsituasjonen, sier Johnny Hansen.

Johnny Hansen i Sjømannsforbundet

Johnny Hansen i Norsk sjømannsforbund er bekymret for detaljerte sikkerhetskrav på sjøen.

Foto: Kai Jacobsen

Han er leder for Norsk sjømannsforbund, og er bekymret for statistikken som viser at fire av ti sjøfolk slurver med sikkerheten.

– Hvis det er tilfeller om bord som gjør at de ser seg nødt til å bryte sikkerhetssystemene, så er det bekymringfullt, sier han.

Flere ulykker

Det er bakgrunnsmaterialet for en doktorgrad ved NTNU i Trondheim som viser at hele 40 prosent av sjøfolk på fraktebåter langs norskekysten sier de slurver med sikkerhetsreglementet.

Direktøren for Sjøfartsdirektoratet, Olav Akselsen, synes lite om slurvet.

– Det er klart at når mange svarer at de ikke følger lover og regler, så er det en utfordring vi må se på.

Det ble registrert flere personskader til sjøs i 2013 enn årene før, og at antall ulykker går opp er et tegn på at noe må gjøre mener Akselsen.

Olav Akselsen

Olav Akselsen er direktør for Sjøfartsdirektoratet.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– Det er jo noen ulykkestyper som går opp, men heldigvis går de mest alvorlige ulykkene ned, så antall omkomne har gått ned. Men vi synes jo det er for mange ulykker fortsatt, sier han.

– For mye papirarbeid

Han er opptatt av å sette sikkerheten først, noe også Norsk sjømannsforbund er enige i, men veien til målet er de nok ikke helt samkjørte på.

– Jeg er helt enig at sikkerheten skal være i høysetet. Men jeg er usikker på om man oppnår den sikkerheten når det blir for mye papirarbeid for de som skal ivareta sikkerheten i hverdagen, avslutter Hansen.